Finansierar kunskap om återvinning av plast

Finansierar kunskap om återvinning av plast
Foto: Lidl

KTH är i mål med ett projekt kring kemisk återvinning av plastavfall som Lidl, via Lidl future initiatives, har varit med om att finansiera.

Som en del i en global plaststrategi, Reset plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan.
Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl future initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet ”Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall”.

Det är ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast – kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.

I dag materialåtervinns plast främst genom så kallad mekanisk återvinning. Det innebär att plasten sorteras, tvättas och smälts om utan att materialets kemiska struktur förändras eller påverkas.
Den kemiska återvinningen, som än så länge är ovanlig, innebär att plastens molekyler först bryts ner för att sedan byggas ihop igen.

– Kemisk återvinning spelar en viktig roll för att uppnå cirkulär plastanvändning. Delvis handlar det om att möjliggöra återvinning av fler förpackningstyper och om att möjliggöra användning av återvunnen plast i nya livsmedelsförpackningar. Vi är stolta över att vara med och driva utvecklingen av området framåt, säger Ingrid Roth, förpackningsspecialist hos Lidl Sverige.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.