Fler företag riskerar vite när prisinformationen brister

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Konsumentombudsmannen skärper tillsynen av hur rabatter kommuniceras. Efter vårens åtgärder mot tio stora aktörer riktas nu ytterligare förelägganden mot sju företag som fortfarande inte följer reglerna. För dagligvaruhandeln är det en tydlig signalprisinformation behöver vara helt korrekt inte minst inför kommande kampanj- och julhandel.

Konsumentverket följer regelbundet upp företag som tidigare fått krav på att rätta bristande prismarknadsföring. I den senaste uppföljningen konstaterar myndigheten att sju företag fortfarande inte lever upp till regelverket.

Företagen som nu föreläggs av KO är H&M, Desenio, Bokus, Home Furnishing Nordic, Inet, Kjell & Co och Tretti.

Om bristerna upprepas kan vitesbelopp på sammanlagt 8,6 miljoner kronor komma att dömas ut.

Detta är en fortsättning på KO:s arbete från i våras, då insatser riktades mot bland andra Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Stadium, Webhallen, XXL och Åhléns. Tillsynen visar att myndigheten följer området nära och att felaktiga prisuppgifter inte längre passerar obemärkt.

När en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det lägsta priset de senaste 30 dagarna innan prissänkningen, vilket innebär att erbjudandet måste ligga under det faktiska 30-dagarslägsta priset, att rabatter i procent eller kronor ska utgå från detta pris och att kampanjer inte får baseras på godtyckliga tidigare priser något som ofta brister vid större kampanjperioder som Black Week, mellandagsrea och säsongsutförsäljningar.

För dig som arbetar i butik, på huvudkontor eller med kategoristyrning i dagligvaruhandeln innebär KO:s besked flera praktiska saker att ta med sig.

1. Säkerställ att kampanjpriserna är korrekta

Kampanjer och hyllskyltar måste spegla det faktiska lägsta 30-dagarspriset.
Det gäller både centrala kampanjer och lokala prissänkningar.

2. Kommunicera rätt rabatt

Procent- eller kronrabatt måste alltid utgå från det riktiga lägsta priset inte ett internt kampanjpris, listpris eller tidigare kampanjnotering.

3. Undvik fel i skyltningen

Fel i hyllkanter och digitala skärmar är vanliga orsaker till kundklagomål.
Här behöver butiker ha en rutin för att dubbelkolla priset innan lansering.

4. Stärk personalens kunskap

När reglerna blir tydligare ökar också kundernas frågor.
Personalen behöver:

  • veta vad 30-dagarspriset betyder
  • kunna svara på frågor om rabatter
  • känna till hur butikens kampanjer är prissatta

5. Minska riskerna inför stora kampanjperioder

Julhandel, Black Week och januari-kampanjer ligger nära i tid.
Här är KO:s besked en påminnelse om att det är bättre att kvalitetssäkra en gång för mycket än en gång för lite.

Konsumentverket markerar att prisinformation är ett prioriterat område och att tillsynen kommer fortsätta även under 2026. För handeln innebär det ett skifte där korrekt pris blir lika viktigt som rätt produkt, rätt hylla och rätt kampanjtryck.

För butiker och kedjor är detta inte bara en juridisk fråga, utan även en fråga om förtroende. Transparens i prissättning är något som kunderna värderar högt och som snabbt kan påverka butikens rykte när det brister.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.