Fontana vill bidra till att vi lever lite mer grekiskt – och då menar de inte bara att matbordet ska fyllas med medelhavssmaker. Deras nya kampanj, Lev lite mer grekiskt, tar grekisk livsfilosofi på allvar genom att lyfta fram filoxenia – konsten att göra plats för vänner, även om de är nya.
Sedan 1978 har Fontana, grundat av cypriotiska Frixos och Maro Papadopoulos, introducerat grekisk matkultur i svenska hem. Idag drivs verksamheten av deras barn – syskonen Loizos och Corina – som för arvet vidare: med smaken, ja, men kanske ännu mer med värderingarna. De poängterar att hälsosam medelhavsmat är välkänd, men att gemenskapen runt bordet ofta glöms bort.
Corina Papadopoulou, Fontanas marknadsansvarige, säger att det grekiska konceptet filoxenia handlar om att förutsättningslöst bjuda in nya människor:
”På grekiska betyder filo vän och xenos främling – vi vill tänka att alla främlingar kan bli vänner.”
Enkla handlingar – ett skålande med oliver, en bit fetaost och ett delat bröd – blir en fullvärdig inbjudan till samtal och gemenskap. “Det ska vara enkelt att dela det goda,” säger Corina. “Om man inte gör det så svårt för sig i köket, blir det också lättare att fälla in en extra stol.”
I vår syns kampanjen i matinspiration på rikstäckande radio. När hösten kommer går Fontana vidare med pop-up-middagar och lokala event, där fokus är att uppmuntra spontana möten och ta steget utanför sin bekvämlighetszon. Med forskning som visar att ofrivillig ensamhet kan skada vår hälsa, vill Fontana bidra till att skapa fler gemenskapsytor – och gör det via sina egna kanaler, men också via butiksmiljöer.
De kopplar sina insatser till regeringens satsning Tillsammans mot ofrivillig ensamhet, lanserad sommaren 2024. Höstens schema fylls med aktiviteter som går i samma riktning: värme, spontanitet, möten. Butiker uppmanas att ta plats genom att erbjuda filoxenia-kit – kompletta paket med feta, oliver, bröd och receptidéer – som hjälper kunden att bjuda in andra. Provsmakningar och kampanjmaterial i butik bjuder in till nya möten, direkt vid hyllan.

Detta är också en påminnelse om personliga berättelsers kraft. Med rötter i Cypern, en företagstradition byggd av syskonparet Loizos och Corina, visar Fontana hur mat, värderingar och affärsidé kan vävas samman. Kampanjen är historien om att bygga långsiktiga relationer – både på köksbordet och i butik.
För butik och foodservice öppnar detta dörrar till nya koncept – där mat inte bara är en vara, utan en relationsbyggare. Färdiga konceptkit, provsmakningar med varm atmosfär och skyltmaterial som uppmanar till att bjuda in – allt blir en plattform för affärsutveckling och kundnöjdhet genom verklig gemenskap.
