150 ton mat till välgörenhet

150 ton mat till välgörenhet
Ännu en laddning från Willys till välgörenhet. Hittills i år har det blivit 150 ton. Foto: Pressbild Willys

Elva nya Willys-butiker har startat nya samarbeten kring matsvinn under året och hittills i år har Willys totalt lämnat 150 ton mat till välgörenhet.

Varje år slängs det omkring 100 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker, anger Willys som bestämt sig för att minska den siffran genom en rad olika åtgärder – bland annat genom att skänka mat till lokala välgörenhetsorganisationer. 

Hittills i år har 150 ton mat skänkts till behövande – och elva nya Willys-butiker har startat upp samarbeten, skriver man i ett pressmeddelande.

I dagsläget är det över 100 av Willys cirka 200 butiker som har etablerat samarbeten med Frälsningsarmén, Stadsmissionen och andra organisationer som jobbar lokalt för att hjälpa människor som lever i utsatthet, konstaterar kedjan.

Genom samarbetena har 150 ton mat hittills i år gått till matbanker, härbärgen och välgörenhetsorganisationer i stället för att hamna i soporna, och elva nya butiker har startat samarbeten i år.

– Vi arbetar aktivt med att hitta ännu fler samarbetspartners. Pandemin har inneburit att välgörenhetsorganisationer har fått hitta andra sätt att arbeta på. De har exempelvis fått satsa i större utsträckning på utdelning av matkassar istället för att bjuda på tillagad mat, för att undvika att för många samlas på samma plats. Men samtidigt ökar utsattheten i och med corona och allt fler är beroende av stöd, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig hos Willys. Målsättningen är att alla Willys-butiker ska skänka mat till välgörande ändamål. 

Samarbetena är en del i Willys långsiktiga mål om att halvera sitt matsvinn till år 2025.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil