150 ton mat till välgörenhet

150 ton mat till välgörenhet
Ännu en laddning från Willys till välgörenhet. Hittills i år har det blivit 150 ton. Foto: Pressbild Willys

Elva nya Willys-butiker har startat nya samarbeten kring matsvinn under året och hittills i år har Willys totalt lämnat 150 ton mat till välgörenhet.

Varje år slängs det omkring 100 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker, anger Willys som bestämt sig för att minska den siffran genom en rad olika åtgärder – bland annat genom att skänka mat till lokala välgörenhetsorganisationer. 

Hittills i år har 150 ton mat skänkts till behövande – och elva nya Willys-butiker har startat upp samarbeten, skriver man i ett pressmeddelande.

I dagsläget är det över 100 av Willys cirka 200 butiker som har etablerat samarbeten med Frälsningsarmén, Stadsmissionen och andra organisationer som jobbar lokalt för att hjälpa människor som lever i utsatthet, konstaterar kedjan.

Genom samarbetena har 150 ton mat hittills i år gått till matbanker, härbärgen och välgörenhetsorganisationer i stället för att hamna i soporna, och elva nya butiker har startat samarbeten i år.

– Vi arbetar aktivt med att hitta ännu fler samarbetspartners. Pandemin har inneburit att välgörenhetsorganisationer har fått hitta andra sätt att arbeta på. De har exempelvis fått satsa i större utsträckning på utdelning av matkassar istället för att bjuda på tillagad mat, för att undvika att för många samlas på samma plats. Men samtidigt ökar utsattheten i och med corona och allt fler är beroende av stöd, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig hos Willys. Målsättningen är att alla Willys-butiker ska skänka mat till välgörande ändamål. 

Samarbetena är en del i Willys långsiktiga mål om att halvera sitt matsvinn till år 2025.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.