Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Återvunna PET-flaskor uppmanar kunden

“Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”. Det är Coca Colas nya budskap på sina pet-FLASKOR i  Sverige.

Coca-Cola kommer under en period att förse PET-flaskorna med tydliga etiketter där varumärkena får ge plats åt uppmaningen att panta igen.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet, säger Barbara Tönz, vd för Coca-Cola AB.

Den utmärkande etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete för att uppmuntra fler att panta och öka kunskapen om vikten av insamling.

– Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners Sverige AB.

De nya etiketterna kommer att finnas på produkterna Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch