Återvunna PET-flaskor uppmanar kunden

“Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”. Det är Coca Colas nya budskap på sina pet-FLASKOR i  Sverige.

Coca-Cola kommer under en period att förse PET-flaskorna med tydliga etiketter där varumärkena får ge plats åt uppmaningen att panta igen.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet, säger Barbara Tönz, vd för Coca-Cola AB.

Den utmärkande etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete för att uppmuntra fler att panta och öka kunskapen om vikten av insamling.

– Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners Sverige AB.

De nya etiketterna kommer att finnas på produkterna Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil