Försäljningen ökar för Krav-märkt ost

Foto Pressbild
Försäljningen av Krav- märkt ekologisk ost ökade i Sverige under 2022. 79 procent upp i volym, om än från låga nivåer.

Krav-märkt ekologisk ost är en produkt som det senaste året har haft stor framgång, meddelar organisationen.
Under 2022 ökade Krav-märkt ost med 56 procent i försäljningsvärde och 79 procent i volym, jämfört med 2021.

På senare tid har det börjat dyka upp nya Krav-märkta ostar i butikernas sortiment, skriver man i ett pressmeddelande och exemplifierar med att Arla har lanserat Humlan både som hel ost och skivad, och Falköpings mejeri en grillost, och båda säljer bra hos flera butikskedjor.

– Det ska vara gott och prisvärt för konsumenter att välja ekologiskt, därför lanserade vi i början på förra året den ekologiska osten Humlan. En ost som lyfter pollinerares viktiga roll för den biologiska mångfalden, och hur ekogårdar arbetar för att gynna dem. Sedan lanseringen har osten snabbt blivit en riktig familjefavorit, säger Thomas Perrotton, kategori- och varumärkesansvarig för ost på Arla.Under 2021 såldes 565 000 kg Krav-märkt ost till ett värde av 66,2 miljoner kr. Efter den stora framgången under 2022 då försäljningsvärdet ökade med 56 procent till drygt 103 miljoner kr och såld volym ökade med 79 procent till drygt 1 miljon kg, kommer flera nya Krav-märkta ostar för olika varumärken att lanseras under 2023.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil