Framtidsförväntningar upp från låga nivåer

Sofia Larsen, vd för Svensk handel | Foto Pressbild
Handlarna ser något mer optimistiskt på utvecklingen framöver. Det visar Handelsbarometern från Svensk handel för maj månad.

Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader.
Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det konstaterar Svensk handel i Handelsbarometern för maj månad.

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter.
Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

– Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student- och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem.
Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.

– Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår, säger Sofia Larsen.

Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.

– Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, säger Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil