Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Löfbergs vd i europeisk styrelse

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs och ordförande för Livsmedelsföretagen, får ett nytt uppdrag och blir nu styrelseledamot i europeiska branschorganisationen Food Drink Europe.

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs i Karlstad, är sedan tidigare även ordförande för Livsmedelsföretagen.
Sedan några dagar är han dessutom invald i styrelsen för europeiska branschorganisationen Food Drink Europe, föreslagen dit av Sverige, Danmark, Finland och Estland.

– Det betyder bland annat att svensk livsmedelsindustri finns med vid bordet när frågor som är avgörande för branschen diskuteras i Bryssel, förklarar Appelqvist själv innebörden av uppdraget på Livsmedelsföretagens hemsida.
– Nästan all lagstiftning om livsmedel beslutas på EU-nivå och därför har Livsmedelsföretagen sedan några år satsat på ökad närvaro i Bryssel, både för att kunna informera medlemsföretagen om aktuella diskussioner och beslut men också förstås att påverka besluten. Att jag väljs in i Food Drink Europes styrelse gör att vi får ännu bättre möjligheter att bedriva detta arbete framöver, påpekar han.

Food Drink Europe är en branschorganisation med 74 medlemmar ur den europeiska livsmedelsbranschen.
Det är dels 25 nationella branschorganisationer och sedan specialistorganisationer inom till exempel kaffe, mejeri, bryggerier, kött och annat.

– Food Drink Europe företräder branschen i många organ på EU-nivå i syftet att skapa bra villkor för alla livsmedelsföretag i Europa. Det handlar bland annat om att bevaka och påverka utvecklingen inom EU:s politik och lagstiftning, och att samordna branschens ställningstaganden och prioriteringar, säger Lars Appelqvist.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch