Löfbergs vd i europeisk styrelse

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs och ordförande för Livsmedelsföretagen, får ett nytt uppdrag och blir nu styrelseledamot i europeiska branschorganisationen Food Drink Europe.

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs i Karlstad, är sedan tidigare även ordförande för Livsmedelsföretagen.
Sedan några dagar är han dessutom invald i styrelsen för europeiska branschorganisationen Food Drink Europe, föreslagen dit av Sverige, Danmark, Finland och Estland.

– Det betyder bland annat att svensk livsmedelsindustri finns med vid bordet när frågor som är avgörande för branschen diskuteras i Bryssel, förklarar Appelqvist själv innebörden av uppdraget på Livsmedelsföretagens hemsida.
– Nästan all lagstiftning om livsmedel beslutas på EU-nivå och därför har Livsmedelsföretagen sedan några år satsat på ökad närvaro i Bryssel, både för att kunna informera medlemsföretagen om aktuella diskussioner och beslut men också förstås att påverka besluten. Att jag väljs in i Food Drink Europes styrelse gör att vi får ännu bättre möjligheter att bedriva detta arbete framöver, påpekar han.

Food Drink Europe är en branschorganisation med 74 medlemmar ur den europeiska livsmedelsbranschen.
Det är dels 25 nationella branschorganisationer och sedan specialistorganisationer inom till exempel kaffe, mejeri, bryggerier, kött och annat.

– Food Drink Europe företräder branschen i många organ på EU-nivå i syftet att skapa bra villkor för alla livsmedelsföretag i Europa. Det handlar bland annat om att bevaka och påverka utvecklingen inom EU:s politik och lagstiftning, och att samordna branschens ställningstaganden och prioriteringar, säger Lars Appelqvist.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil