Löfbergs vd i europeisk styrelse

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs och ordförande för Livsmedelsföretagen, får ett nytt uppdrag och blir nu styrelseledamot i europeiska branschorganisationen Food Drink Europe.

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs i Karlstad, är sedan tidigare även ordförande för Livsmedelsföretagen.
Sedan några dagar är han dessutom invald i styrelsen för europeiska branschorganisationen Food Drink Europe, föreslagen dit av Sverige, Danmark, Finland och Estland.

– Det betyder bland annat att svensk livsmedelsindustri finns med vid bordet när frågor som är avgörande för branschen diskuteras i Bryssel, förklarar Appelqvist själv innebörden av uppdraget på Livsmedelsföretagens hemsida.
– Nästan all lagstiftning om livsmedel beslutas på EU-nivå och därför har Livsmedelsföretagen sedan några år satsat på ökad närvaro i Bryssel, både för att kunna informera medlemsföretagen om aktuella diskussioner och beslut men också förstås att påverka besluten. Att jag väljs in i Food Drink Europes styrelse gör att vi får ännu bättre möjligheter att bedriva detta arbete framöver, påpekar han.

Food Drink Europe är en branschorganisation med 74 medlemmar ur den europeiska livsmedelsbranschen.
Det är dels 25 nationella branschorganisationer och sedan specialistorganisationer inom till exempel kaffe, mejeri, bryggerier, kött och annat.

– Food Drink Europe företräder branschen i många organ på EU-nivå i syftet att skapa bra villkor för alla livsmedelsföretag i Europa. Det handlar bland annat om att bevaka och påverka utvecklingen inom EU:s politik och lagstiftning, och att samordna branschens ställningstaganden och prioriteringar, säger Lars Appelqvist.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil