Godhjälp vidare med Coop och Axfood

En Godhjälp-påse när Godhjälp fortsätter arbetet med att stötta riskgrupper. | Foto: Pressbild
Axfood - med Willys, Hemköp och Tempo - och Coop utökar sitt engagemang för Godhjälp, och fortsätter finansiera driften av projektet under hösten.

Godhjälp hjälper Hemmahjältar, det vill säga personer i riskgrupper som behöver hjälp med att handla, över hela Sverige och kan nu driva sin verksamhet vidare under hösten tack vare befintliga samarbetspartners och driftsfinansiering från Axfood och Coop.

Ingen vet hur hösten och vintern utvecklas gällande smittspridning av covid-19 och belastning på vården, konstaterar parterna.
Godhjälp, ett initiativ startat av stiftelsen Goodcause coronavåren 2020, har idag över 6 000 volontärer som är redo att hjälpa till i hela Sverige med inköp av mat- och apoteksvaror. 

– Vi hjälper fortsatt hundratals varje månad och ser ett stort samhällsvärde i att behålla beredskapen hög. Vi är därför oerhört tacksamma att Coop och Axfood ger bidrag som möjliggör fortsatt verksamhet under hösten, kommenterar Stefan Krook, ordförande i Stiftelsen Goodcause och initiativtagare till Godhjälp.

– Panandemin har visat hur mycket goda krafter som finns i samhället, och vilken kreativitet och vilja som finns för att hjälpa till. Det här är ett sådant initiativ, och vi är glada att vi från Axfoods, Willys, Hemköps och Tempos sida kan fortsätta stötta Godhjälp och de hemmahjältar som nu kan fortsätta få hjälp av de volontärer som ställer upp, säger Axfoods vd Klas Balkow.

– Vi måste alla hjälpas åt att hålla i, och hålla ut, i den här svåra situationen. Godhjälp gör en viktig insats för att det ska vara enkelt för äldre och personer i riskgrupper att få maten hem till dörren på ett säkert sätt. För oss på Coop är det självklart att göra det vi kan för att underlätta i krisen och vi fortsätter därför stötta Godhjälp för att fler i riskgrupper ska kunna stanna hemma, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil