När nu internationella kebabdagen firas kommer också resultatet i vad som presenteras som ”världens största kebabundersökning”. Huruvida fler finns framgår inte i sammanhanget.
Undersökningen är gjord av företaget Schysst käk, som tillverkar kebab, och har rent praktiskt utförts av Yougov.
Det är andra året undersökningen genomförs.
– Svenskarna och kebaben blev ju otroligt uppskattad förra året. För oss var det självklart att göra undersökningen i år också, speciellt då kebabintresset är större än någonsin, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk.
Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk
![](https://www.butikstrender.se/wp-content/uploads/2022/05/schysst-kak-amir-butikstrender-lang-flaska.png)
Undersökningen visar bland annat att lagandet av kebab i hemmen har nått nya rekordnivåer och att rätten idag är en etablerad middagsrätt i de svenska hemmen. De rätter som det lagas mer av i hemmen är kebab, hamburgare och vegetarisk samtidigt som tacos och pizza minskar.
– Idag är hemmakebaben både vardags- och fredagsmysmat, eller till och med vickning på bröllop och höjdpunkten på barnkalas, säger Richard Tellström, måltidsforskare och författare som tillgängliggör sig för den substantiella förankringen av studien.