Alla Coops butiker igång efter attacken

Alla Coops butiker igång efter attacken
Glada miner var det när Coop kunde öppna alla butiker igen. Foto: Pressbild Coop
I slutet av förra veckan kunde Coop konstatera att man nu kunnat öppna alla butiker i landet efter den cyberattack som tvingade fram stängningarna.

I slutet av förra veckan kunde Coop konstatera att man nu kunnat öppna alla butiker i landet efter den cyberattack som tvingade fram stängningarna.

En global cyberattack mot ett amerikanskt mjukvarubolag fick följden att Coop i Sverige tvingades stänga större delen av sitt butiksnät.
Först i slutet av förra veckan var man igång igen fullt ut, det vill säga med alla butiker öppna igen.

Nu fortsätter det intensiva arbetet med att dels hitta orsaker och dels hitta sätt att försöka skydda sig mot nya attacker.
Samtidigt intensifierar Coop arbetet med att rulla ut sin egen mobila betallösning Coop scan & pay till så många butiker som möjligt så snabbt man kan.

– Vi kan konstatera att vi har tagit oss igenom den här krisen tillsammans – medarbetare, kunder och medlemmar – i enlighet med den kooperativa modellen. Vi har sett heroiska insatser över hela landet som möjliggjort öppnandet av våra butiker i rekordfart, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

– Jag vill tacka alla medlemmar och kunder för deras tålamod och stöd, och alla leverantörer som har engagerat sig. Och såklart alla hjältar i butikerna, som tillsammans med kunder minskade matsvinnet och hittat kreativa lösningar, säger Magnus Johansson.

Nu handlar det som sagt även om att försöka skydda företag och samhälle än mer mot denna typ av kriminalitet.

– Coop har gjort stora it- och säkerhetsinvesteringar under de senaste åren men vi kan konstatera att vi behöver göra mer. Detta är en attack på samhället i stort, och inte bara det svenska samhället, och dessutom sällsynt i sitt slag i sin storlek, påpekar Magnus Johansson.

– Vi är nog många bolag och myndigheter som har dragit stor lärdom av den här händelsen framåt. Vi kommer analysera framöver vilka ytterligare insatser som behöver göras och hur detta har påverkat oss både ekonomiskt och på andra sätt, men nu gläds vi åt att vi är tillbaka och att vi tillsammans har tagit oss igenom en kris av globala proportioner, avslutar Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil