”Tiominutersmarknaden” trendar inom dagligvaror

”Tiominutersmarknaden” trendar inom dagligvaror
Foto: Mostphotos
Snabbleveranser, den så kallade tiominutersmarknaden, trendar internationellt inom dagligvaror och även i Sverige men frågan är vilka den hotar mest.

Snabbleveranser, den så kallade tiominutersmarknaden, trendar internationellt inom dagligvaror och även i Sverige men frågan är vilka den hotar mest.

Transport- och logistikföretag med egna varulager och som på tio minuter kan fixa hemleverans till lägre priser än man har i sin närbutik.
Det är det som i sammanfattning utgör vad som kallas ”tiominutersmarknaden” och som breder ut sig internationellt.

Men analytiker menar att de nya företagen i första hand är ett problem för kedjor som 7-Eleven och liknande mer än för exempelvis Ica och Axfood.
Runtom i Europa har man sett dessa nykomlingar på marknaden sprida sig, alla förlustbringande och med riskkapital i ryggen men med tro på att kunna nischa in sig på marknaden.

Upplägget är detsamma oberoende av vilket företag du tittar på. Utkörning oftast med elfordon, ett lager på cirka 2 000 produkter och beställning på en app.
Global förebild amerikanska Gopuff som i snart tio år arbetat och nu byggt upp mer än 250 mindre lager runtom i USA och senast värderades till 75 miljarder kr.

Det här är också den modell som Foodora valt i Sverige när man skapat dryga dussinet så kallade butiker, vilka alltså är lager enligt ovan.
Nu tror analytiker att vi inom kort får se fler företag som testar samma modell i Sverige och även i övriga Norden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil