Rekordökning för e-handeln

Tillväxten i e-handeln var rekordhög juli. Den vanliga nedgången i samband med semestertiden uteblev och e-handeln ökade 45 procent jämfört med 2019.

Coronapandemin fortsätter att generera tillväxt för e-handeln. Under juni var tillväxttalen måttligare, men i juli var den procentuella ökningen mot föregående år på ny rekordnivå, hela 45 procent, enligt Postnords e-barometer för juli.

– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen e-handlat under juli i år och det har så klart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, summerar Postnords e-handelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.

Den totala andelen som e-handlat (senaste 30 dagarna) var hela 77 procent – tio procentenheter högre än samma månad 2019. Liksom tidigare corona-månader är det många som har e-handlat dagligvaror på nätet under juli.
Produktkategorin växte med hela 200 procent, baserat på konsumenternas självuppskattade köp. Även kategorin sport och fritid växte kraftigt, +63 procent.

– Att sport och fritid växer kraftigt är inte heller helt oväntat, givet att de flesta spenderat semesterkassan i Sverige istället för att resa utomlands. Det har bevisligen blivit fler nya vandringskängor, tält och tennisracketar än under en normal sommar, säger Carl-Fredrik Teder.

E-barometern för juli är den fjärde rapporten som visar e-handelns utveckling månadsvis. Under coronakrisen släpps E-barometern en gång i månaden, utöver kvartalsrapporterna.
Månadsrapporten bygger på två konsumentundersökningar som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord.

Fakta/Postnords e-barometer för juli 2020
E-handeln växte med 45 procent under juli, jämfört med juli 2019.
Dagligvaror växte mest (+200 procent), följt av sport och fritid (+63 procent).
77 procent av svenskarna e-handlade under juli, 80 procent av kvinnorna och 73 procent av männen.
Skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår) var den produktkategori som flest (38 procent) handlat från, följt av kläder och skor med 35 procent.
Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med tidigare coronamånader
Coronapandemin fortsätter att generera tillväxt för e-handeln. | Foto av Andrii Yalanskyi

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.