Ikea flaggar för stora prishöjningar 2021

Ikea flaggar för stora prishöjningar 2021
Foto: Ikea
Fraktkostnaderna är den stora orsaken när Ikea under 2022 höjer priserna med cirka nio procent i genomsnitt, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Fraktkostnaderna är den stora orsaken när Ikea under 2022 höjer priserna med cirka nio procent i genomsnitt, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Ikea konstaterar att man nu tvingas höja priserna relativt rejält under 2022.
Det är ökade kostnader för frakt och leveranser som leder till prisökningarna, skriver man, och meddelar att prishöjningarna kommer att hamna på cirka nio procent i snitt.

Exakt vilka höjningar det blir i olika länder kan man dock inte precisera utan hänvisar till att det både beror på råvaru- och försörjningskedjan men även respektive lands inflationstakt.
Huruvida man ser fler prishöjningar i kikaren framgår inte av pressreleasen.

– Vi fortsätter att följa hur kostnaderna utvecklar sig. Samtidigt arbetar vi med lösningar för att hantera dessa kostnader på bästa sätt – mot den bakgrunden fattar vi sedan beslut om våra priser, skriver koncernen.
Samtidigt påpekar Ikea att man, parallellt med problemen kring stigande kostnader, samtidigt har investerar cirka 21 miljarder kr ”i befintliga och nya mötesplatser” de senaste tre åren.

– Under det kommande året öppnar vi 30 nya mötesplatser för våra kunder och i allt fler av våra varuhus kan våra kunder via Ikea-appen skanna produkter och på så vis betala smidigare, skriver Ikea också.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil