Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

”Ett massivt steg för oss”

Wall Street Journal har indikerat en kommande börsnotering av Oatly vilket Toni Petersson har svårt att förhålla sig till offentligt. | Foto av Tomas Pich
Oatlys vd Toni Peterson bekräftar nu försäljningen av tio procent av företaget till amerikanska ägare och kallar affären ”ett massivt steg för oss”.

Butikstrender.se har tidigare berättat om att havredrycksföretaget Oatly tar in ungefär motsvarande 1,8 miljarder kr i en amerikansk investeringsrunda ledd av riskkapitalföretaget Blackstone, en affär som innebär att hela Oatly värderas till motsvarande drygt 18,4 miljarder kr.

– Ett massivt steg för oss, det är den här typen av bolag som måste gå in i gröna investeringar, säger Oatlys vd Toni Petersson till di.se när han kommenterar affären.
Toni Petersson bekräftar där att affären omfattar en minoritetsandel på cirka 10 procent av bolaget.

Wall Street Journal har indikerat en kommande börsnotering av Oatly vilket Toni Petersson har svårt att förhålla sig till offentligt.
– Det är svårt för mig att kommentera. Vi håller naturligtvis alla vägar öppna och kommer titta på olika möjligheter.
– Vi verkar som ett oberoende bolag. Om vi kan behålla den profilen framgent vore det väldigt bra, sedan vad det nu blir är omöjligt att svara på, säger han också till di.se.

Oatly, som sedan tidigare har såväl belgiska som svenska och kinesiska ägare, behöver öka produktionskapaciteten rejält och planen är att inom två år ha fem fabriker på tre kontinenter. Även där har det nya kapital man får in stor betydelse, säger Petersson som framförallt ser det som vikten att övertyga den amerikanska marknaden genom att ha ägare där.
– Den här kapitalinjektionen hade våra befintliga ägare klarat av själva. Vi har sedan tidigare både asiatiska och europeiska ägare men den amerikanska marknaden kommer att vara så pass stor för oss att vi även vill ha amerikanska ägare, säger Toni Petersson.

Oatly har tidigare kritiserat för att marknadsföra sig och sina produkter med ett budskap som i sin tur strider mot det faktum att man har ägare kontrollerade av den kinesiska diktaturen.
Sett till det hårdnande klimatet mellan USA och Kina är det förstås även viktigt att få in amerikanska ägare för att möjliggöra en fortsatt expansion där.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.