”Ett massivt steg för oss”

Wall Street Journal har indikerat en kommande börsnotering av Oatly vilket Toni Petersson har svårt att förhålla sig till offentligt. | Foto av Tomas Pich
Oatlys vd Toni Peterson bekräftar nu försäljningen av tio procent av företaget till amerikanska ägare och kallar affären ”ett massivt steg för oss”.

Butikstrender.se har tidigare berättat om att havredrycksföretaget Oatly tar in ungefär motsvarande 1,8 miljarder kr i en amerikansk investeringsrunda ledd av riskkapitalföretaget Blackstone, en affär som innebär att hela Oatly värderas till motsvarande drygt 18,4 miljarder kr.

– Ett massivt steg för oss, det är den här typen av bolag som måste gå in i gröna investeringar, säger Oatlys vd Toni Petersson till di.se när han kommenterar affären.
Toni Petersson bekräftar där att affären omfattar en minoritetsandel på cirka 10 procent av bolaget.

Wall Street Journal har indikerat en kommande börsnotering av Oatly vilket Toni Petersson har svårt att förhålla sig till offentligt.
– Det är svårt för mig att kommentera. Vi håller naturligtvis alla vägar öppna och kommer titta på olika möjligheter.
– Vi verkar som ett oberoende bolag. Om vi kan behålla den profilen framgent vore det väldigt bra, sedan vad det nu blir är omöjligt att svara på, säger han också till di.se.

Oatly, som sedan tidigare har såväl belgiska som svenska och kinesiska ägare, behöver öka produktionskapaciteten rejält och planen är att inom två år ha fem fabriker på tre kontinenter. Även där har det nya kapital man får in stor betydelse, säger Petersson som framförallt ser det som vikten att övertyga den amerikanska marknaden genom att ha ägare där.
– Den här kapitalinjektionen hade våra befintliga ägare klarat av själva. Vi har sedan tidigare både asiatiska och europeiska ägare men den amerikanska marknaden kommer att vara så pass stor för oss att vi även vill ha amerikanska ägare, säger Toni Petersson.

Oatly har tidigare kritiserat för att marknadsföra sig och sina produkter med ett budskap som i sin tur strider mot det faktum att man har ägare kontrollerade av den kinesiska diktaturen.
Sett till det hårdnande klimatet mellan USA och Kina är det förstås även viktigt att få in amerikanska ägare för att möjliggöra en fortsatt expansion där.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil