Vid sidan av de traditionella konsumtionshelgerna har det funnits ett par tidigare ouppmärksammade tillfällen som handeln under ett antal år arbetat med att blåsa upp till extra köptillfällen.
Det har framförallt handlat om Halloween, tidigare bara känt som Allhelgonahelgen, samt Alla hjärtans dag 14 februari.
I båda fall har man lyckats väl med att få konsumenter att uppmärksamma och handla vid dessa tillfällen som i stort sett ingen brytt sig om tidigare och den trenden fortsätter nu, enligt en pressrelease med statistik som Svensk handel förmedlar.
Fyra av tio svenskar i en undersökning planerar att fira alla hjärtans dag i år. Det populäraste sättet att uppmärksamma dagen på är genom att köpa en present eller blomma till sin partner. Alla hjärtans dag-firaren spenderar i genomsnitt 570 kronor vilket för handelns del motsvarar en försäljning på cirka 900 miljoner kronor, skriver Svensk handel.
Dagligvaruhandeln är den del av handeln som får störst uppsving under alla hjärtans dag. Där uppger 35 procent av handlarna att högtiden är viktig för försäljningen.
– Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.
56 procent av alla hjärtans dag-firare planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa en blomma eller present till sin partner.
40 procent av de svarande säger att de kommer bjuda på något fint hemma medan 19 procent planerar att fira dagen genom att bjuda någon på restaurang.