Framtidstron ökar en aning

Framtidstron ökade både för butikerna och e-handeln. | Foto av Andrii Yalanskyi
Framtidstron ökade både för butikerna och e-handeln den senaste månaden, rapporterar Svensk handel som konstaterar att det dock är från en låg nivå.

Framtidsindikatorn ökade både för butikerna och e-handeln i augusti jämfört med juli. Både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln ökade jämfört med månaden innan, om än från låga nivåer, rapporterar Svensk handel via sin handelsbarometer.
– Framtidstron inom butikshandeln har i enlighet med ekonomin i stort återhämtat sig något under sommarmånaderna från den värsta nedgången i våras. Nivån är dock fortfarande en bra bit under den neutrala, konstaterar Svensk handels vd Karin Johansson.

Osäkerheten som följer av coronapandemin påverkar också jobben, indikerar handelsbarometern klart.
– Det är tydligt att få handlare vågar satsa på sin verksamhet i det osäkra läge vi befinner oss. Förväntningarna på antalet anställda ligger lägre än försäljningsförväntningarna, menar Karin Johansson.

Även om framtidstron ökar i samtliga delbranscher under perioden, så är förväntningarna lägre jämfört med augusti ifjol och läget fortsatt tufft för många handlare till följd av coronapandemin.
– Framtidstron i dagligvaruhandeln ökar mest under perioden. Men e-handeln ligger fortfarande högst. Karantäntillvaron har gynnat näthandeln samtidigt som coronapandemin har accelererat den digitala omställningen inom handeln, sammanfattar Svensk handels vd.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil