Framtidstron ökar en aning

Framtidstron ökade både för butikerna och e-handeln. | Foto av Andrii Yalanskyi

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Framtidstron ökade både för butikerna och e-handeln den senaste månaden, rapporterar Svensk handel som konstaterar att det dock är från en låg nivå.

Framtidsindikatorn ökade både för butikerna och e-handeln i augusti jämfört med juli. Både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln ökade jämfört med månaden innan, om än från låga nivåer, rapporterar Svensk handel via sin handelsbarometer.
– Framtidstron inom butikshandeln har i enlighet med ekonomin i stort återhämtat sig något under sommarmånaderna från den värsta nedgången i våras. Nivån är dock fortfarande en bra bit under den neutrala, konstaterar Svensk handels vd Karin Johansson.

Osäkerheten som följer av coronapandemin påverkar också jobben, indikerar handelsbarometern klart.
– Det är tydligt att få handlare vågar satsa på sin verksamhet i det osäkra läge vi befinner oss. Förväntningarna på antalet anställda ligger lägre än försäljningsförväntningarna, menar Karin Johansson.

Även om framtidstron ökar i samtliga delbranscher under perioden, så är förväntningarna lägre jämfört med augusti ifjol och läget fortsatt tufft för många handlare till följd av coronapandemin.
– Framtidstron i dagligvaruhandeln ökar mest under perioden. Men e-handeln ligger fortfarande högst. Karantäntillvaron har gynnat näthandeln samtidigt som coronapandemin har accelererat den digitala omställningen inom handeln, sammanfattar Svensk handels vd.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.