Vill ha mer svenskt växtbaserat

Sverige har ett av världens bästa jordbruk, men merparten av den växtbaserade maten produceras utanför landets gränser, menar Ica som ser en paradox i detta. | Foto av Anna Söderberg
Lästid: 2 minuter
Den mesta växtbaserade maten vi äter produceras utanför Sverige – trots att vi har ett av världens bästa jordbruk, menar Ica som vill ändra på detta.

Sverige har ett av världens bästa jordbruk, men merparten av den växtbaserade maten produceras utanför landets gränser, menar Ica som ser en paradox i detta. 
Nu vill ha göra en långsiktig storsatsning på en ökad andel svenskproducerad mat på området.
Vägen till det är Icas Växa-initiativ som ska främjande konsumtionen men även den svenska produktionen av mer växtbaserad mat.

Icas Växa-initiativ presenteras som en storsatsning på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat som är god och älskas av många.  
Tanken är att initiativet även ska vara en viktig del i Icas nya klimatambition om ett halverat klimatfotavtryck från kunders köp av livsmedel till år 2030.

– Vi ser ett starkt intresse för växtbaserad kost, men en utmaning är att det finns för få svenska alternativ. Det här är en stor möjlighet för den svenska livsmedelsbranschen att kunna ta ledartröjan globalt inom ett område som har framtiden för sig. För att lyckas måste vi samarbeta och dela både kunskap och risk, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige. 

Mer växtbaserat och svenskt – en del av framtiden, enligt Ica som nu satsar kring detta. | Foto: Pressbild

Växa-initiativet ska rikta in sig på att främja konsumtion och produktion av växtbaserad mat. Det innebär att initiativet primärt ska fokusera på att stödja produktutveckling och uppskalning av hållbar växtbaserad mat, men också samverka med forskning och utveckling för framtagande av hållbara, svenskproducerade råvaror. 
Initiativet ska även främja arbetet med lokala ekosystem mellan handlare och lokala entreprenörer och producenter. 

 För att nå målet om ett hållbart matsystem måste vi hitta lösningar som är attraktiva för konsumenter. Lösningar som inte är måsten, utan eftersträvansvärda, säger Icas framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie. 

– Icas Växa-initiativ ska skapa goda, enkla och prisvärda produkter som älskas och finns tillgängliga för många. På det sättet kan vi på riktigt få människor att, i större utsträckning, ta del av växtbaserade alternativ, menar Tottie.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil