Kräver anmälan för att ge ersättning

Foto Klarna Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Klarna kräver en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att ge ersättning, skriver Råd & Rön om kreditgivarens nya drag.

Som konsument har man rätt att vända sig till kreditgivaren för att häva ett köp som har gått snett. Men nu kräver Klarna ett ärendenummer hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn, skriver Råd & Rön.

Råd & Rön har tidigare tipsat om att man kan vända sig till kreditgivaren för att häva ett köp.

Många använder Klarna men nu har ett stort antal hört av sig till Råd & Rön och påpekat att Klarna kräver ett ärendenummer hos Arn innan de ersätter kunderna.

– Klarna tar inte sitt ansvar mot kunderna. Om du har köpt en vara på avbetalning har du rätt enligt konsumentkreditlagen att ställa samma krav till kreditgivaren som till butiken, säger Christine Fransholm som är konsumentvägledare hos Sveriges konsumenter.

Amanda Larsson, nordisk kommunikationschef hos Klarna, svarar i ett mejl att de inte uppmanar sina kunder att vända sig till Arn, men att de kommer att gå igenom sina rutiner för att försäkra sig om att de är tydliga med det i sin kundkommunikation.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.