Kräver anmälan för att ge ersättning

Foto Klarna Pressbild
Klarna kräver en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att ge ersättning, skriver Råd & Rön om kreditgivarens nya drag.

Som konsument har man rätt att vända sig till kreditgivaren för att häva ett köp som har gått snett. Men nu kräver Klarna ett ärendenummer hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn, skriver Råd & Rön.

Råd & Rön har tidigare tipsat om att man kan vända sig till kreditgivaren för att häva ett köp.

Många använder Klarna men nu har ett stort antal hört av sig till Råd & Rön och påpekat att Klarna kräver ett ärendenummer hos Arn innan de ersätter kunderna.

– Klarna tar inte sitt ansvar mot kunderna. Om du har köpt en vara på avbetalning har du rätt enligt konsumentkreditlagen att ställa samma krav till kreditgivaren som till butiken, säger Christine Fransholm som är konsumentvägledare hos Sveriges konsumenter.

Amanda Larsson, nordisk kommunikationschef hos Klarna, svarar i ett mejl att de inte uppmanar sina kunder att vända sig till Arn, men att de kommer att gå igenom sina rutiner för att försäkra sig om att de är tydliga med det i sin kundkommunikation.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil