Låter kunden själv sänka varans pris

Låter kunden själv sänka varans pris
Tre Ica-medarbetare och en automat – hos Ica Maxi Nacka kan nu kunden själv sänka priset på varor på väg ut. Foto: Pressbild

Ica Maxi Nacka är en av de första med en ny metod för minskat matsvinn genom en automat och kundens egen aktivitet som sänker priset på mat på väg ut.

Om bäst-före-datum närmar sig kan kunden själv sänka priset. Varan registreras i en kort-datum-station och en ny prislapp skrivs ut.
Ica-handlaren Emma Nilsson Billefors på Ica Maxi i Nacka är en av de första i Sverige att börja med den nya hållbarhetssatsningen som ska minska matsvinnet i butik.

Varje år kastas det 1,3 miljoner ton mat i Sverige, enligt en beräkning.
För butikernas del beror matsvinnet ibland på att varor hinner passera bäst-före-datum innan de blir sålda.

Nu har ICA Maxi Nacka börjat med en ny teknik som man hoppas ska bidra till att lösa problemet.
– Om kunden hittar en vara som bara har tre dagar kvar till bäst före-datum tar man med den till stationen. Där kan man skanna varan och få en ny, billigare prislapp. Ju närmare bäst före-datum varan är desto mer rabatt, fortsätter Emma.

Handlaren ser det som en hållbarhetssatsning som hon hoppas ska involvera och engagera kunderna, både i den egna butiken men även hos andra.
– Våra kunder har varit väldigt positiva till lösningen. Man uppskattar möjligheten att vara med och påverka och göra miljösmarta val, berättar Emma.
– Ingen vill slänga mat helt enkelt.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.