Nio av tio: Handla lokalt

Nio av tio svarande i en ny undersökning tycker att det är viktigt att kommuner väljer lokalproducerat när de köper in mat till offentliga kök.

Nio av tio eller 90 procent av de som svarat, i en undersökning Norrmejerier låtit Sifo göra, tycker att det är viktigt att kommuner köper lokalproducerade livsmedel, när de handlar till exempelvis skolor, förskolor och äldreboenden.

– Klimatkrisen och coronapandemin har gjort det tydligt att Sverige behöver öka självförsörjningen av livsmedel. Svenskarna efterfrågar bevisligen lokalproducerad mat i offentlig verksamhet, nu gäller det att ta vara på alla förutsättningar att producera nyttig, lokal mat i hela landet, säger Norrmejeriers hållbarhetsdirektör Anna-Karin Karlsson när hon analyserar svaren.

Sifo-undersökningen bygger på svar från 1100 personer online. Av de som svarat säger alltså 90 procent att det är viktigt att det offentliga handlar lokalproducerat.
Allra tydligast i det avseendet är de svarande i norra Sverige och norra delen av Mellansverige, samt i Småland och på Gotland och Öland, enligt Norrmejerier.

– Varje år upphandlar kommuner varor och tjänster för mer än 300 miljarder kronor. Genom att ställa högre krav på att upphandlade livsmedel ska vara lokalproducerade kan den offentliga sektorn bidra stort till en stabil svensk matproduktion, fler arbetstillfällen och en välmående natur, anser Anna-Karin Karlsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil