Lidl lanserar mer i återvunnen plast

Lidl lanserar mer i återvunnen plast
Här är några av de produkter som ingår i den serie hushållsartiklar Lidl nu presenterar. Foto: Pressbild Lidl
Lidl lanserar nu en serie hushållsartiklar tillverkade av ”minst 95 procent återvunnen konsumentplast”, som ett led i den globala plaststrategin.

Lidl lanserar nu en serie hushållsartiklar tillverkade av ”minst 95 procent återvunnen konsumentplast”, som ett led i den globala plaststrategin.

Som en del i den globala plaststrategin Reset plastic, som initierats av Schwarz-gruppen, arbetar Lidl för att göra produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluta kretsloppet. Som ett led i det arbetet lanserar Lidl nu en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95 procent återvunnen konsumentplast, skriver kedjan i en pressrelease.

Lidl vill använda mer återvunnen plast för att bidra till att minska resursförbrukningen och sluta kretsloppet.
Därför lanserar man nu en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95 procent återvunnen konsumentplast. I sortimentet återfinns olika sorters tvättkorgar, lådor och hinkar, meddelar företaget.

– Det här är en rad unika hushållsartiklar och ett fantastiskt initiativ, dels på grund av den höga mängden återvunnen plast, dels för att Schwarz-gruppen tar cirkulära plastflöden i egna händer och ägarskap över hela återvinningskedjan, säger Miriam Thunborg som är hållbarhetschef hos Lidl Sverige.
– Genom att detta är något som Lidl gör internationellt innebär det också en stor positiv påverkan på global nivå, tillägger hon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil