”Tar inget jobb utan att göra skillnad”

”Tar inget jobb utan att göra skillnad”
Foto: Svensk Handel
Karin Johansson, som lämnar Svensk handel för Svenskt näringsliv, kommenterar situationen med många kvinnors avhopp från chefsjobb i organisationen.

Karin Johansson, som lämnar Svensk handel för Svenskt näringsliv, kommenterar situationen med många kvinnors avhopp från chefsjobb i organisationen.

Karin Johansson, vd för Svensk handel, lämnar som tidigare rapporterats sitt nuvarande vd-jobb för att bli vice vd för arbetsgivarorganisationen Svenskt näringsliv.
Denna organisation har fått kritik för dålig jämställdhet mellan kvinnor och män i representativa organ och på sistone för en rad avhopp från organisationen av kvinnor.

Den kritiken har bland annat framförts i Svenskt näringslivs styrelse där de styrelser organisationen innehåller har 27 respektive 28 procent kvinnor bland ledamöterna.
Kritiken som framförts har kommit från bland andra Visitas ordförande Maud Olofsson, tidigare centerledare, och från Karin Johansson i rollen som vd för Svensk handel.

Nu kommenterar Karin Johansson situationen i Di utifrån sin nya roll.
– Tror du att jag skulle vara någon kvinnlig maskot på Storgatan? Jag tar inget jobb utan att göra skillnad, säger Johansson.

Avhoppen av kvinnor från chefsjobb på Svenskt näringsliv vill hon nu inte kommentera.
– Jag kan inte uttala mig om det, säger hon till Di.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil