Lidl och hotellkedja samarbetar

Vernes Popara, distriktschef hos Lidl Malmö, och Carion Hotel Malmös vd Jens Lyckman, är nöjda med det nya samarbetet. | Foto: Pressbild.
Nordic Choice Hotels och Lidl Sverige inleder idag ett samarbete. Ambitionen är att hjälpa varslade medarbetare hos hotellkedjan till jobb hos Lidl.

I Corona-krisens spår föds många kreativa idéer och idag inleder alltså Lidl och Nordic Choice Hotels ett branschöverskridande samarbete.
Ambitionen är att varslade medarbetare hos hotellkedjan ska kunna tillfälligt förstärka personalstyrkan hos Lidl så att butiker och varuförsörjning kan fungera som vanligt.

I spåren av coronautbrottet har vissa branscher, inte minst inom hotell och turism, drabbats hårt med varsel och uppsägningar som följd. Parallellt har trycket i Sveriges livsmedelsbutiker ökat.
Mot den bakgrunden ingår nu Lidl Sverige och Nordic Choice Hotels ett unikt branschöverskridande samarbete där de som står utan jobb hos hotellkedjan kan söka anställning i någon av Lidls butiker eller lager.

– Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra allt vi kan för att säkra upp en trygg tillgång på mat så kunderna kan hitta det som behövs för att vardagen ska fungera. Det är också otroligt viktigt för hela samhället att i största möjliga mån hjälpa de människor som är friska att ha ett jobb att gå till. Det innebär att vi får tänka nytt och se till de möjligheter som uppstår. Samarbetet med Nordic Choice Hotels är en unik lösning och ett fint exempel på hur vi i kristider kan hjälpa varandra, även över branschgränser, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör hos Lidl Sverige.

– De brutala effekterna av coronakrisen kom snabbt och skoningslöst. På kort tid har vi gått från en personalbrist de kommande fem åren på 45 000 medarbetare till att behöva varsla 4500 av våra kollegor i Sverige. I detta läge är det oerhört skönt med snabbtänkta och flexibla företag som Lidl som snabbt såg en möjlighet till samarbete. Det här är oerhört bra för alla parter och det ska bli oerhört spännande att följa hur det utvecklas, säger Nordic Choice Hotels Tina Tropp Jerresand.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil