Ökad försäljning trots tuff augustijämförelse

Ökad försäljning trots tuff augustijämförelse
Foto: Svensk dagligvaruhandel
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i augusti 2021 trots tuffa och höga jämförelsetal från augusti 2020, meddelar Svensk dagligvaruhandel idag.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i augusti 2021 trots tuffa och höga jämförelsetal från augusti 2020, meddelar Svensk dagligvaruhandel idag.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,7 procent under augusti 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 0,5 procent under månaden. Den fysiska försäljningen var därmed positiv under hela sommaren.

– Försäljningsutvecklingen i butik var svagt positiv i augusti. Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal, trots höga jämförelsetal från fjolåret. Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln växte under månaden med 4,7 procent. Hemleverans växte med 4,1 procent och upphämtning i butik med 5,5 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 4,5 procent.

– Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. E-handelsandelen landade på 4,5 procent, vilket är något högre än under samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

Lanserar ny hållbar rostningsteknik

Sucafina, Beyers Koffie och CEE presenterar en ny hållbar rostningsteknik för kaffe. Den presenteras idag och ses som ett stort utvecklingssteg.

Det blir Ica som öppnar hos Sture

Ica Sturehallen. Det blir den butik som någon gång under hösten 2026 ger Sturekvarteret en ny dagligvarubutik och då öppna i Sturegallerian.

Lidl bjuder barn på VM-handbollen

VM i handboll för damer är igång i Göteborg och sponsorn Lidl bjuder nu över 100 barn på möjligheten att vara landslagsstjärnor för en dag.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil