Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Marknadsförs med influencers

Glassmärket 3 Vänner lanserar nya premiumprodukter den 28 februari. Vi kan nog förvänta oss att glassarna kommer att marknadsföras mycket i sociala medier, inte minst genom influencers som är en av företagets viktigaste kanaler för att nå ut i mediebruset.

De nya produkterna är pinnglassar med chokladtryffel, rostade nötter, kolasås och jordnötssmör. Två av pinnglassarna är veganska med bas av kokosgrädde.

3 Vänner etablerades i Sverige 2016. Grundarna Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan satsar mycket på sociala medier, där personliga leveranser av glass har blivit en framgångsfaktor. De har ett brett nätverk av influencers i alla kretsar, från idrott och veganrörelsen till matbloggare och modeindustrin. De orangea burkarna dyker ofta upp hos de största influencernamnen. Grundarna säger att flera influencers till och med har skrivit till företaget och bett dem att komma förbi med lite glass.

Det handlar om att skapa så bra förutsättningar som möjligt. Om en konsument skriver att det här är den godaste glass hon ätit så känner hennes kompisar ‘Skojar du Lisa, jag måste också testa den’. Så bryter man mönster och bygger på takten av konsumenter som provar produkten, det börjar röra sig snabbare och volymerna ökar. Grundtanken är att skapa en bra produkt men också bra möjligheter för den att synas i bruset”, säger Matias.

När vi står på veganmässor har många redan sett oss på stora influencers konton och det blir en bra referenspunkt, säger Joakim.

Men även mer traditionella metoder används. Grundarna står ofta personligen ute i butiker på företagets många demodagar runt om i Sverige. Man satsar mycket på att glassen ska synas i butikshyllorna:

Om en produkt inte sticker ut i hyllan på en och en halv sekund minskar chansen till köp drastiskt. Glassförpackningar är ofta vita eller svarta så därför är vi orangea, då minns man oss. Om kunden dessutom får testa en sked och se att det är en bra produkt börjar de på sikt att bryta det invanda mönstret om att alltid köpa samma glass som de alltid har gjort, säger Matias.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch