Lite uppåt för hotell under december 2021

Lite uppåt för hotell under december 2021
Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms handelskammare. Foto: Stockholms handelskammare
Logiintäkterna hos de svenska hotellen förbättrades något under december månad 2021 jämfört med november, vilket ses som en positiv indikator.

Logiintäkterna hos de svenska hotellen förbättrades något under december månad 2021 jämfört med november, vilket ses som en positiv indikator.

Färska siffror visar att nivåerna för logiintäkterna hos svenska hotell förbättrades, om än marginellt, under december jämfört med november 2021.
Det ses allmänt som en indikator även för besläktade branscher.

– Det är en bräcklig sektor och även om slutet på året var hyfsat så finns det en välgrundad oro. Vi vet att besöksnäringen påverkas väldigt negativt av restriktionerna och därför vore det värdefullt med en normalisering med en utplanad smittkurva, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms handelskammare, i en kommentar.

Det noteras en något ökad nivå på intäkter för hotellen december och det redovisas i siffror från Benchmarking alliance, siffror som handelskammaren i Stockholm har analyserat.

I Sverige uppgick de totala logiintäkterna på hotellen till 1 197 miljoner kr december vilket å ena sidan kan jämföras med 398 miljoner kr december 2020 och å andra sidan 1 318 miljoner kr december 2019.

– Givet situationen är det ganska bra siffror, men man kan inte sticka under stol med att branschen plågats hårt under lång tid och sannolikt har ytterligare någon väldigt utmanande månad framför sig. Det kommer vara otroligt viktigt att regeringen och myndigheterna får stödåtgärderna att fungera bra för dessa företag, säger Stefan Westerberg i samma kommentar.

– Vi har en väldigt hög smittspridning, men trycket mot vård och antal dödsfall är långt ifrån de nivåer som tidigare noterats. Vaccineringen förefaller ha effekt och då bör det politiskt finnas en beredskap att se över restriktionerna när kurvorna planar ut eller vänder nedåt, avslutar Stefan Westerberg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil