Marabou stoppas nu av svensk fotboll

Foto MostPhotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Svenska fotbollförbundet väljer att stoppa samarbetet med Marabou sedan dess ägare Mondelez svartlistats av Ukraina för sin verksamhet i Ryssland.

Marabous ägare Mondelez är nu svartlistat av Ukraina eftersom de fortsatt har verksamhet i Ryssland.
I helgen som gick valde Svenska fotbollförbundet att stoppa allt samarbete med Marabou, som nu inte längre kommer att synas i samband med svenska landskamper.

– Vi har en pågående dialog med Mondelez Sverige om den aktuella situationen. I avvaktan på vad den leder till, väljer vi att stoppa planerade kampanjer och exponering, säger Svenska Fotbollförbundets marknads- och försäljningschef Helena Taube Rehnmark.

Förutom Marabou äger Mondelez varumärken som Daim, O’boy och Philadelphia.

Ukraina svartlistar Mondelez eftersom koncernen bidrar till Rysslands krigskassa.
I årsredovisningen för 2022 skriver Mondelez att den ryska verksamheten utgör 4 procent av omsättningen.

Det innebär – utifrån en omsättning på 31,5 miljarder dollar – en försäljning i Ryssland på cirka 13 miljarder kr.

”De har tre fabriker där och bidrar genom tillverkning i Ryssland till att betala skatt till den ryska statskassan. Eftersom Ryssland är en krigsekonomi går pengarna på ett eller annat sätt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta målet att utplåna Ukraina som en stat och nation”, skrev Jakob Hedenskog, analytiker vid Utrikespolitiska institutet, tidigare i ett sms till TT.

Mondelez svenska pressavdelning skriver i en kommentar till TT att ”Vi säljer inga produkter i Norden som tillverkats i Ryssland. Mondelez Sverige har ingen direktexport till Ryssland”.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.