MAX Burgers söker testätare

Foto Pressbild
Varannan svensk är missnöjd med det befintliga utbudet av snabbmat med lågt klimatavtryck, enligt en färsk undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av MAX Burgers. För att bemöta denna utmaning och utforska lösningar söker MAX nu testpersoner som under en veckas tid ska äta mat från kedjan med en klimatbudget som motsvarar nivån år 2050.

Sedan 2008 har MAX Burgers aktivt arbetat med att adressera klimatfrågor. Kedjan mäter årligen utsläppen av växthusgaser genom hela sin värdekedja och har under denna tid minskat matens utsläpp med cirka 30% per 1000 kcal. För sitt engagemang inom klimatområdet tilldelades MAX pris av FN år 2019.

MAX Burgers erbjuder det bredaste sortimentet av smakrika burgare med låg klimatpåverkan inom branschen. Nyligen, förra året, förnyades den gröna menyn med lanseringen av Supreme Green. Under ledning av MAX chefskock Jonas Mårtensson arbetar man kontinuerligt i det egna testköket med att utforska nya smakkombinationer, texturer och ingredienser för att skapa nästa generations klimatsmarta burgare.

I enlighet med detta arbete lanserar MAX nu ett experiment för att undersöka hur konsumenter uppfattar och förhåller sig till mat som är både god och miljövänlig. Genom att söka en testperson för detta experiment vill MAX få insikt om hur vardagslivet kan se ut för någon som redan år 2024 följer klimatbudgeten för år 2050.

Experimentet innebär att testpersonen dokumenterar sin matkonsumtion och åtminstone en måltid per dag består av en burgare med ett klimatavtryck under 0,5 kg CO2e. Den totala klimatbudgeten för testpersonen är 11 kg CO2e per vecka, vilket motsvarar konceptet One Planet Plate från WWF Sverige.

Ansökan för att delta i experimentet öppnade den 22 april och intresserade har fram till den 28 april på sig att ansöka. För att ansöka, besök: www.max.confetti.events/maxburgarexperiment.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil