Minskad försäljning för Clas Ohlson

Minskad försäljning för Clas Ohlson
Clas Ohlsons koncernchef Kristofer Tonström. Foto: Clas Ohlson
Clas Ohlson minskade sin försäljning januari med 9 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade i jämförelsen med 76 procent.

Clas Ohlson minskade sin försäljning januari med 9 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade i jämförelsen med 76 procent.

Clas Ohlson rapporterar idag att försäljningen i januari minskade med 9 procent till 568 miljoner kr jämfört med 625 miljoner kr.
Försäljningen online ökade, liksom tidigare, och nu med 76 procent till 70 miljoner kr januari att jämföra med januari 2020 då nivån var 40 miljoner kr.

– Januariförsäljningen präglades i hög grad av ett fortsatt allvarligt läge på våra försäljningsmarknader med nya myndighetsåtgärder för att minska smittspridningen, konstaterar koncernchefen Kristofer Tonström.
– När Oslo samt flertalet närliggande kommuner införde skarpare restriktioner i slutet av månaden var vi för första gången under pandemin tvingade att tillfälligt stänga butiker, tillägger han.

– Med en lägre kundtrafik har vi lagt särskilt fokus på att erbjuda en säker och tillgänglig onlinehandel, bland annat genom att snabbt möjliggöra hämtning av produkter utanför berörda butiker i Osloområdet, samt att upprätthålla en god kostnadskontroll. Vår organiska försäljning i januari minskade med 5 procent och den totala försäljningen minskade med 9 procent som en effekt av en fortsatt svag norsk krona, summerar Tonström.

Samtidigt lutar han sig i positiv bemärkelse mot nätförsäljning som fortsätter bygga på kurvan.
– Vår onlineförsäljning ökade under perioden med 76 procent efter en god utveckling på i synnerhet den svenska marknaden, konstaterar Clas Ohlsons koncernchef.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil