Nu ser handlarna ljust på försäljningen igen

Nu ser handlarna ljust på försäljningen igen
Foto: Mostphotos
Den ökade vaccinationstakten i Sverige är den främsta anledningen till att framtidstron inom handeln nu ökar, enligt Svensk handels barometer.

Den ökade vaccinationstakten i Sverige är den främsta anledningen till att framtidstron inom handeln nu ökar, enligt Svensk handels barometer.

Den ökade vaccinationstakten i samhället påverkar handelns framtidstro positivt.
För första gången på flera år ser sällanköpsvaruhandeln nu positivt på framtiden, vilket spiller över på partihandeln, som för andra månaden i rad ökar kraftigt, skriver Svensk handel.

Det är handelsbarometern för maj som visar att sällanköpshandeln äntligen anser sig kunna se ljuset i pandemitunneln.
En försiktig optimism visar man och en beror mest på förväntningar om att den framtida försäljningen ska öka.

Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet ökar till 99,5 och befinner sig därmed väldigt nära den neutrala nivån, som är 100.

– Svenska handlare har kämpat oförtrutet i över ett års tid. Därför är det mycket glädjande att vi nu ser att den vaccinerade befolkningen återvänder till sällanköpsvaruhandeln, som tror på bättre tider under kommande sommarmånader och för första gången på flera år ser positivt på framtiden, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

Återgången till butikerna och den goda utvecklingen i tillverkningsindustrin är något som partihandeln gynnas av.
För första gången sedan partihandeln inkluderades i handelsbarometern ser delbranschen positivt på de närmaste tre månaderna. Partihandelns indexvärde hamnar på 108,5.

– Partihandelns framtidstro har ökat rejält sedan föregående månad och vi ser att partihandlare ser ljust på framtiden både vad det gäller försäljning, antal anställda och lönsamhet. Vi hoppas nu att denna optimism håller i sig, säger Karin Johansson.

E-handeln, som gått starkt genom hela pandemin, ligger fortsatt kvar på en stabil nivå och e-handlare ser alltjämt ljust på de kommande tre månaderna.
E-handeln som helhet minskar dock med 0,9 enheter jämfört med föregående månad och framtidsindikatorn landar på 116,3.

– Pandemin har fört med sig att allt fler svenskar allt längre upp i åldrarna introducerats till näthandel och månadens handelsbarometer indikerar att e-handlare tror att de nya kunderna är här för att stanna. Att optimismen minskar något var väntat, då allt fler känner sig trygga med att besöka fysiska butiker igen, konstaterar Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil