Ny flergångspåse från Lidl

Lidl lanserar en enligt kedjan miljövänlig och slitstark flergångspåse för frukt och grönt. | Foto: Lidl
Lidl satsar på en flergångspåse för frukt och grönt för att minska plastanvändningen. Påsen är tillverkad av 100 procent återvunnen polyester.

Lidl Sverige tar nu nästa steg för minskad plastanvändning och lanserar en återanvändningsbar påse för frukt och grönt. Flergångspåsen är tillverkad av 100 procent återvunnen polyester och går att tvätta i maskin.

Under 2018 lanserade Lidl en global plaststrategi med målet att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025.
Sedan dess har man bland annat fasat ut all engångsplast ur butikerna.

1 maj träder en ny plastskatt i kraft, vilket innebär en prishöjning på plastbärkassar och de tunna påsarna för frukt och grönt. Som ett alternativ till de tunna påsarna lanserar Lidl nu en återanvändningsbar påse i polyester som gör det enklare för kunder som vill göra hållbara val och minska plastanvändningen.

– Att minska användningen av plast är en central del i vår hållbarhetsstrategi. Bland det viktigaste vi kan göra är att ge våra kunder möjlighet att göra bra val och guida dem till mer hållbara alternativ, säger Lidls hållbarhetschef Miriam Thunborg.

Fakta/Lidls flergångspåse
Påsen är slitstark, är tillverkad i 100 procent återvunnen polyester och kan tvättas i maskin. Redan efter fem användningar är påsen mer miljövänlig än den vanliga engångsplastpåsen. Påsen finns tillgänglig i samtliga Lidl-butiker och kostar 14,90 kronor för en förpackning om två. Påsen väger 8 gram och vikten dras bort i kassan.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Sales Support firar 30 år

30-årsjubileum. Och 15-årsjubileum. Det är mycket nu för
Sales Support som både firar och tittar framåt.

Arla testar foder för mindre utsläpp

Nu testar drygt 2 500 svenska Arla-kor fodertillskottet Bovaer. Det är ett experiment som syftar till att minska metanutsläppen med cirka 30 procent.

Coop genomför en ny prissänkning

Även Coop utnyttjar läget till att nu göra en längre kampanj med prissänkta varor, i Coops fall för perioden 5 juni till och med 2 juli.

Marabous ägare svartlistas av Ukraina

Ukraina svartlistar Mondelez, som bland annat äger varumärken som Marabou, O´boy och Daim eftersom koncernen bidrar till Rysslands krigskassa.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil