Minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Matmissionen i Jakobsberg | Foto:Pressbild/ Anna Z Ek
Atria har tecknat donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska matsvinnet vid sina sju svenska fabriker samtidigt som de stödjer Matmissionens arbete för människor i ekonomisk utsatthet. I veckan gick den första leveransen med tio pallar varmkorv från Atrias centrallager i Sköllersta.

Atria har sju fabriker i Sverige där de tillverkar produkter som korv, hamburgare, smörgåspålägg, kyckling och delikatesser under varumärken som Lithells, Lönneberga, Sibylla och Ridderheims. Den största fabriken ligger i Sköllersta, där Atria också har sitt centrallager.

− Matmissionen gör ett fantastiskt arbete för att hjälpa människor som kämpar under svåra ekonomiska förhållanden. Vi är tacksamma om vi kan vara en del i deras arbete samtidigt som vi minskar vårt matsvinn, säger Carsten Jörgensen, platschef för Atrias fabrik i Sköllersta.

Minska matsvinnet och hjälpa behövande
Målet för Atria är att eliminera matsvinn helt och hållet, men när svinn uppstår – till exempel på grund av sned etikettering eller när en vara närmar sig sitt utgångsdatum – kan maten nu enkelt skänkas till Matmissionen istället för att kastas.

− Målet är såklart att vi inte ska ha något svinn alls. Men när det uppstår situationer där till exempel en etikett sitter snett eller en vara snart går ut i datum, kan vi enkelt nu skänka mat som annars hade kastats, säger Carsten Jörgensen.

Carsten Jörgensen, platschef för Atrias fabrik i Sköllersta | Foto Pressbild

Maten som doneras säljs i Matmissionens butiker där människor som lever i ekonomisk utsatthet kan handla mat till 70 procents rabatt jämfört med ordinarie butikspriser. Varorna kan även levereras till andra ideella organisationer som förser utsatta målgrupper med mat.

Matmissionens viktiga arbete
Matmissionen möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. I Stadsmissionens sociala matbutiker i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Umeå och Linköping får medlemmar handla mat till låga priser och butikerna erbjuder även arbetsträning.

− Vi ser fortsatt hur problematiken med matfattigdom och ekonomisk utsatthet i Sverige fortsätter öka och fler Matmissionen-butiker är tyvärr ett måste. Vi behöver ständigt öka volymerna vi hanterar för att kunna stötta fler individer och är därför väldigt glada över samarbete med Atria, inte minst då produkter inom kött- och charkkategorin är särskilt eftertraktade bland Matmissionens målgrupper, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.

Genom samarbetet med Matmissionen tar Atria ett viktigt steg i att minska sitt matsvinn och bidra till en hållbarare framtid, samtidigt som de hjälper att stödja människor i behov.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil