Moderna matmarknader i ”Citylyftet”

Foto Pressbild
Idag klockan 16.00 nyinvigs Coop Tomtebogatan och Coop Essingen i Stockholm som de första butikerna i "Citylyftet", ett ambitiöst omställningsprojekt där åtta av Coop Butiker & Stormarknader i Stockholms innerstad uppgraderas från traditionella kvartersbutiker till moderna matmarknader.

Initiativet att modernisera och uppgradera innerstadsbutikerna i Stockholm inleddes under 2023 av Coop Butiker & Stormarknader. Ett 20-tal butiker påbörjade då en första ansiktslyftning, ett arbete som fortsätter under 2024. Dessutom har ett mer omfattande ombyggnadsarbete påbörjats med nyinvigningen av Coop Tomtebogatan och Coop Essingen. Dessa butiker genomgår en större ombyggnation med syfte att omvandlas från närbutiker till matmarknader. I fokus för förvandlingen står matglädje, kundmöte och inspiration, vilket inkluderar utveckling av sortiment, erbjudanden, koncept och butiksflöde. Under året kommer fler citybutiker att genomgå samma förvandling till matmarknader.

”En välskött och välsorterad livsmedelsbutik kan verkligen bidra till att göra ett helt bostadskvarter levande och öka livskvaliteten för de boende där. I ’Citylyftet’ har vi fokuserat på våra 28 innerstadsbutiker i Stockholm med just detta i åtanke”, säger Meta Persdotter, vd på Coop Butiker & Stormarknader. ”Vår satsning på matmarknadskonceptet fortsätter nu i våra innerstadsenheter, där vi på en mindre yta vill erbjuda samma positiva matupplevelse som i våra större enheter genom ett anpassat koncept och ett butiksflöde utformat för den moderna urbana livsmedelskunden.”

Coop Tomtebogatan, en av de butiker som nyinvigs idag, öppnade för första gången sina dörrar 1967 och drivs sedan 2022 av butikschef Jesper di Corsi tillsammans med 22 medarbetare.

”Coop Tomtebogatan har verkligen utvecklats från att vara en traditionell närbutik till en inspirerande fullsortiments matdestination”, berättar Jesper di Corsi. ”Praktiskt taget allt från golv till tak har förnyats med målet att skapa en levande miljö som inspirerar till matglädje. Kunden välkomnas direkt i entrén av en stor öppen frukt- och grönsaksavdelning med en atmosfär som påminner om en livlig torgmiljö. Vidare in i butiken har gångarna breddats för att ge gott om plats för kunderna att stanna upp och utforska det breda utbudet, från enskilda styckesvaror till färdiglagad mat. Jag är oerhört stolt över att vi har lyckats skapa en matmarknad i miniformat som utstrålar lugn och harmoni samtidigt som den skapar en levande och välkomnande atmosfär.”

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil