Efter tre års stiltje – nu ökar Krav-märkt

Efter tre års stiltje – nu ökar Krav-märkt
Kravs vd Anita Falkenek. Foto: Kolbjörn Örjavik
Försäljningen av Krav-märkt ökade i svensk dagligvaruhandel under 2020 skriver Krav och hänvisar till färsk statistik från analysföretaget Nielsen.

Försäljningen av Krav-märkt ökade i svensk dagligvaruhandel under 2020 skriver Krav och hänvisar till färsk statistik från analysföretaget Nielsen.

Försäljningen av Krav-märkta livsmedel ökade i dagligvaruhandeln under 2020, efter några år av svag utveckling.
Det skriver organisationen i en pressrelease måndag och hänvisar till färsk statistik från Nielsen.

Försäljningen av Krav-märkta livsmedel inom dagligvaruhandeln har under de senaste tre åren stått still men vände under 2020 uppåt.
Enligt Nielsens siffror ökade försäljningen av Krav-märkt i landets matbutiker och i e-handeln under förra året med 65 miljoner kronor jämfört med 2019, en ökning med drygt 1 procent.

Sett till volymer ökade försäljningen mer, omkring 3 procent, påpekar man.
– Detta är glädjande både för miljön och inte minst för alla certifierade livsmedelsproducenter, säger Kravs vd Anita Falkenek.

De kategorier som har bidragit mest till försäljningsökningen är kött och ägg. Även kategorier som djupfryst, grönsakskonserver, kaffe och mjöl har ökat mer än tidigare år.

Dagligvaruhandeln som helhet har haft en mycket stark tillväxt under 2020, men andelen ekologiskt och Krav-märkt har inte hängt med utan snarare minskat något, menar organisationen.
– Det är ett bra tecken att både försäljningsvärde och volym ökar, men vi vill förstås även att andelen ökar, eftersom det skulle innebära ännu större hållbarhetsnytta. Vi ser att det finns en stor potential för ytterligare satsningar på ekologiskt och Krav-märkt under 2021 och framåt, säger Anita Falkenek.

Läs mer om trenden närodlat kontra ekologiskt i Butikstrender 2/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil