”Nu krävs gemensamt ansvar kring griskött”

”Nu krävs gemensamt ansvar kring griskött”
Magnus Espert vill se ett gemensamt ansvar för svenskt griskött. Foto: Pressbild
Svenska grisproducenter anser sig hårt drabbade av kostnadsökningar och annat och begär nu att handeln delar ansvaret för svenskt griskötts framtid.

Svenska grisproducenter anser sig hårt drabbade av kostnadsökningar och annat och begär nu att handeln delar ansvaret för svenskt griskötts framtid.

Svenska grisproducenter har drabbats hårt av kostnadsökningar och händelser i vårt samhälle och omvärld, skriver branschorganisationen Sveriges grisföretagare i en pressrelease.
Utifrån det har man skrivit ett öppet brev till handeln med uppmaningen att stötta producenterna och gemensamt ta ansvar för att täcka kostnaderna – för att säkra tillgången på svenskt griskött i framtiden.

Organisationen hänvisar till en rad faktorer som gör situationen tuff för grisproducenterna – skenande priser för foder, el, GMO-fri och hållbarhetscertifierad soja, handelsgödsel och bränsle, är några av dem.
Till det kommer, tillägger man, covid-19, afrikansk svinpest och minskad export framförallt till Kina.

– De skenande kostnaderna för att producera griskött i Sverige har blivit så akut att det snart är ohållbart för många svenska grisproducenter att fortsätta producera griskött. Samtidigt ser vi, glädjande nog, en ökad efterfrågan på svenskt griskött hos konsumenterna, säger Mattias Espert som är ordförande för Sveriges grisföretagare.

– Vi tror att konsumenterna förväntar sig att vi tar ett gemensamt ansvar för att vi även fortsättningsvis ska ha svensk mat på bordet. Vi tror också att de är villiga att betala lite extra för ett kött som är producerat i Sverige. För det innebär bättre djuromsorg med lösgående grisar, knorren kvar, större ytor, halm för sysselsättning och världens lägsta antibiotikaanvändning. Dessutom används endast GMO-fri och hållbarhetscertifierad soja i fodret, tillägger Espert.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil