Vetenskapliga mål ska sänka klimatavtryck

Vetenskapliga mål ska sänka klimatavtryck
Nu ska Lidl Sverige sätta vetenskapliga klimatmål för kedjans och butikernas klimatutsläpp. Foto: Pressbild Lidl

Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål enligt SBTI, vilket innebär att kedjan ska sänka sina klimatutsläpp i enlighet med Parisavtalet.

Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science based targets Initiative (SBTI), meddelar kedjan i en pressrelease.
– Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet, förklarar Lidl.

Mer konkret kommer Lidl Sverige att sätta mål och åtgärder för att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet. Målen utgår från det som enligt den senaste vetenskapen krävs för att nå Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader.

– Vi arbetar ständigt med att effektivisera och minska vår egen miljöpåverkan, det är en jätteviktig fråga för oss. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Det är en viktig milstolpe eftersom det visar att man kan ha en stark tillväxt och samtidigt minska utsläppen, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Sia-glass redovisar 2020 som rekordår

Sia-glass redovisar 2020 som rekordår

Glassmarknaden har varit god under 2020 och för Sia-glass redovisar man att årets storsäljare är en svensk klassiker. Det handlar om glassbåten…

Bara kaffe latte hos Löfbergs nu?

Bara kaffe latte hos Löfbergs nu?

Anders Fredriksson lämnar Norrmejerier för att börja ett nytt jobb som koncernchef och vd för Löfbergs. Fredriksson tar över på nya jobbet 9 augusti. Efter

Dålig märkning om bekämpningsmedel

Dålig märkning om bekämpningsmedel

Varannan vara som behandlats med bekämpningsmedel saknar rätt märkning i Sverige, konstaterar Kemikalieinspektionen efter en stor granskning.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.