Vetenskapliga mål ska sänka klimatavtryck

Vetenskapliga mål ska sänka klimatavtryck
Nu ska Lidl Sverige sätta vetenskapliga klimatmål för kedjans och butikernas klimatutsläpp. Foto: Pressbild Lidl
Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål enligt SBTI, vilket innebär att kedjan ska sänka sina klimatutsläpp i enlighet med Parisavtalet.

Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål enligt SBTI, vilket innebär att kedjan ska sänka sina klimatutsläpp i enlighet med Parisavtalet.

Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science based targets Initiative (SBTI), meddelar kedjan i en pressrelease.
– Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet, förklarar Lidl.

Mer konkret kommer Lidl Sverige att sätta mål och åtgärder för att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet. Målen utgår från det som enligt den senaste vetenskapen krävs för att nå Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader.

– Vi arbetar ständigt med att effektivisera och minska vår egen miljöpåverkan, det är en jätteviktig fråga för oss. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Det är en viktig milstolpe eftersom det visar att man kan ha en stark tillväxt och samtidigt minska utsläppen, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil