Sempers barnmat utan palmolja

Bild på en arbetare för ett oljepalmplantage som lossar en lastbil. | Foto : Photomagically
Semper har under det senaste året fasat ut palmolja ur sortimentet för barnmat och meddelar nu att hela det produktsortimentet är fritt från palmolja.

Schweiziska Semper är marknadsledande på barnmat i Norden och har under det senaste året fasat ut palmolja ur hela sortimentet för barnmat.
Semper arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla barnmat, genom naturligt god och näringsriktig mat med bra råvaror och naturliga smaker. Att fasa ut palmolja har varit ett viktigt utvecklingsarbete under flera år, där vikten har legat på att hitta bra och näringsriktiga alternativ, skriver man i en ny pressrelease.

– Vi tycker att palmolja innehåller många bra egenskaper, men vi vet att föräldrar efterfrågat att vi i så stor utsträckning som möjligt ska erbjuda produkter utan palmolja. Vi har lyssnat och är stolta över att nu kunna berätta att hela sortimentet av barnmat och modersmjölksersättning är utan palmolja, säger Sempers Catharina Tennefors.

Företaget påpekar att när det gäller välling och gröt var Semper först på marknaden med recept utan palmolja redan 2013. Nu har palmolja i modersmjölkersättning, tillskottsnäring samt mjölkdryck ersatts med mjölkfett. Det innebär att Semper nu kan erbjuda hela sitt kompletta barnsortiment – utan palmolja.

Catharina Tennefors, R&D and Quality Director, Semper AB. | Foto : Pressbild

– Vårt fokus är att skapa det bästa för barnet, att ta ansvar utöver våra recept och produkter är en självklarhet och vi har många projekt igång för att göra vår mat bättre för våra minsta med omtanke om deras framtid. Ett annat exempel är att vi lanserar nya sortiment av vår barnmat med fler olika grönsaksalternativ, säger Catharina Tennefors.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil