Pessimistisk våg för handlare håller i sig

Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel. | Foto Pressbild, PMAGI AB
Prisuppgångar och osäkerhet gör att stora delar av handeln tror att den närmaste tiden blir tuff, enligt Svensk handels handelsbarometer för april.

Prisuppgångar och osäkerhet kring omvärldsutvecklingen leder till att stora delar av handeln fortsatt tror att kommande tre månader blir tuffa utifrån såväl försäljning, antalet anställda som lönsamhet. Det visar Handelsbarometern för april månad.

Störst förändring noterar den fysiska butikshandeln, som backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2. 
Det neutrala värdet är 100, vilket innebär att butikshandeln fortsatt har negativa framtidsförväntningar på de tre kommande månaderna.

– De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.

Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro på senare tid avtagit. Så även denna månad, då en minskning med 1,6 enheter ger ett indikatorvärde på 98,6. 
Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.

– E–handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil