Ica överträffar sina egna klimatmål 2020

Ica överträffar sina egna klimatmål 2020
ICA gruppens vd och koncernchef Per Strömberg. Foto: ICA Gruppen

När Ica nu summerar 2020 års klimatutsläpp i den egna verksamheten har dessa minskat något mer än i de mål som Ica självt ställde upp som riktmärken.

När Ica gör bokslut över 2020 års klimatutsläpp har klimatutsläppen i den egna verksamheten minskat med 76 procent jämfört med 2006 års nivå. Därmed överträffas målet om utsläppsminskningar om minst 70 procent, skriver man i en pressrelease.

Där påpekar man även att Ica under 2020 lanserade den nya klimatambition, som tar sikte på nettonollutsläpp och halverad klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.

Utsläppen har minskats genom stora insatser och förbättringar inom energi, köldmedia, logistiska flöden och godstransporter, menar Ica som klimatkompenserar för samtliga återstående utsläpp från verksamheten, enligt pressreleasen.

– Det här visar att det går att göra något i klimatfrågan. Även om utmaningarna är stora, så är det fullt möjligt att minska utsläppen i den takt som behövs, säger Ica-gruppens vd och koncernchef Per Strömberg.
– Men det är inget som händer av sig självt. Jag är otroligt stolt över att vi gjort detta tillsammans. Varje lastbil som körts på förnybara bränslen, varje köldmediakonvertering och varje energieffektivisering har varit steg på vägen, tillägger Strömberg.

Ica-gruppen lanserade 2020 en ny klimatambition för att styra arbetet framåt. Senast 2030 ska ICA Gruppen ha netto noll-klimatutsläpp i den egna verksamheten.
Dessutom ska klimatutsläppen från kundernas inköp av livsmedel halveras.
För leverantörerna har Ica-gruppen sedan tidigare målet att de ska anta vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025.

– Vi är stolta, men inte nöjda. Arbetet måste fortsätta i linje med vetenskapen. Vi vet att vår största påverkan kommer från själva livsmedelsproduktionen, och genom att inkludera såväl kundernas inköp som våra leverantörer i ambitionen hoppas vi kunna använda vår kraft att påverka i hela värdekedjan, säger Ica-gruppens hållbarhetsdirektör Kerstin Lindvall.

Under 2020 lanserades även Ica:s Växa-initiativ, som kommer att vara en stor och viktig del i ambitionen att halvera kundernas klimatfotavtryck från livsmedel, skriver Ica om storsatsningen på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat, genom scale up-program, samverkan och öppen innovation, samt genom att främja lokala ekosystem.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Nu lanserar Arla en ny miniyoghurt

Nu lanserar Arla en ny miniyoghurt

Arla presenterar ännu en nyhet när man nu släpper en naturell mini-yoghurt med låg fetthalt som man räknar med ska sälja bland annat som mellanmål.

Kronans apotek tar nya andelar på nätet

Kronans apotek tar nya andelar på nätet

Kronans apotek redovisar 2020 som ”ett starkt år”. Försäljningen ökade 3,1 procent men framgången var störst på nätet där Kronan tog marknadsandelar.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.