Picsmart växer och tar in nya miljoner

Christopher Heybroek, vd och grundare Picsmart | Foto Pressbild
Picsmart växer med snabba matleveranser och fyller nu på kassan med 25 nya miljoner i en nyemission. Totalt är det nu 40 miljoner kr in första halvåret.

Picsmart växer snabbt med sina leveranser av mat och tänker nu även satsa utomlands.
Bolaget grundades 2019 och utmanar nu matkassebolagen med affärsidén fossilfria leveranser av dagligvaror från lokala butiker som Ica och Hemköp.

– Vi ligger mellan snabbleverantörerna och de klassiska veckohandlarna. Vi kan leverera på 45-minuter eller när det passar kunden, både för dagen och för veckan, säger bolagets vd och grundare Christopher Heybroek till Di Digital.

Nu ska man även satsa utomlands.
– Det ligger i vår strategiska plan att växa inom Norden, säger Heybroek.

Under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 omsatte företaget 3 miljoner kr men kommer enligt vd för innevarande år att hamna på drygt 10 miljoner kr.
Siktet är sedan inställt mot en omsättning på 100 miljoner kr.>

Nu tar Picsmart in 25 miljoner kr i en nyemission efter att redan tidigare ha tagit in 15 miljoner kr under första halvåret i år.
Befintliga ägare som Aggregate Media, Notars vd och grundare Pasha Sabouri samt Myyrynpelto, som ägs av Fredrik von Limburg Stirum är med i satsningen. 

Familjen Fazer och familjen Ehrnrooths investmentbolag står också bakom investeringen.
Ny i Picsmart är den internationella investeraren Artmax som kliver in som storägare, skriver Di Digital.

Picsmarts värdering har mer än fördubblats under det senaste året.
– I den senaste emissionen landade värderingen på 175 miljoner kronor, säger Christopher Heybroek. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil