– Att den goda resultattrenden fortsätter visar att våra förbättringsprogram har givit effekt i linje med plan. Samtidigt som vi gjort viktiga insatser på kostnadssidan har vi investerat i vårt erbjudande och stärkt vår paketaffär, säger Annemarie Gardshol, vd och koncernchef på PostNord.
Stora förändringar i brevverksamheten – Danmark lämnar brevmarknaden
PostNord Danmark meddelade under kvartalet att man från 2026 helt lämnar brevverksamheten för att fokusera på paket. Brevvolymerna i Danmark har minskat med över 90 procent sedan millennieskiftet, en utveckling som påskyndats ytterligare av ny lagstiftning.
Sverige fortsätter anpassa brevaffären
PostNord Sverige fortsätter att bedriva en landstäckande, självfinansierad och lönsam brevverksamhet. Verksamheten anpassas löpande med prishöjningar och andra åtgärder, men bolaget ser också behov av regleringslättnader för att spegla den minskade efterfrågan på fysiska brev.
Fortsatt klimatfokus och bevakning av omvärlden
PostNord driver vidare sitt klimatmål om en helt fossilfri verksamhet till 2030 och nettonollutsläpp till 2040. Satsningar på biobränslen och elektrifiering pågår i flera delar av verksamheten.
Samtidigt är osäkerheten i den globala ekonomin stor, något som kan påverka konsumtionen i Norden och Europa. PostNord följer utvecklingen noga och fortsätter sitt fokus på transformation och anpassning.