PR-kampanjar med smörgåstårta som vapen

Foto MostPhotos
Polarbröd firar 50 år som aktiebolag och gör det med en PR-kampanj som bygger på temat att göra smörgåstårtan till en svensk nationalrätt.

I samband med att Polarbröd i år firar 50 år som aktiebolag sjösätter man en kampanj för att göra smörgåstårtan till svensk nationalrätt. Även om vi har en lång rad populära maträtter så saknar Sverige en officiell nationalrätt, förklarar företaget bakgrunden till kampanjen.
– Genom att samla in de bästa recepten på smörgåstårta och uppmana människor att skriva under en namninsamling vill man ge liv åt en folkrörelse för att göra smörgåstårtan till Sveriges nya nationalrätt.

Richard Tellström, som är en av de främsta experterna på matkultur och måltidshistoria och en ”hired gun” i sammanhanget, menar att det finns mycket som talar för att just smörgåstårtan skulle vara en passande nationalrätt för Sverige. 

– Smörgåstårtan är verkligen en svensk nationalrätt. Passar perfekt när man vill uppmärksamma familje- och släkthögtider. Den kan fyllas med i princip vad som helst och kan därför med lätthet korsa sig med andra matkulturer. Dessutom går den utmärkt att göra vegetarisk/vegansk och på så sätt anpassas efter de flesta preferenser och dieter, säger Richard Tellström, mathistoriker och docent i måltidskunskap.

– För oss är smörgåstårtan den perfekta nationalrätten eftersom den har en rik historia, kan innehålla nästan vad som helst och förändras i takt med tiden. På så sätt är den alltid relevant och hänger med i mattrender och kan på ett naturligt sätt influeras av andra matkulturer. Vi ser fram emot att ta del av alla härliga recept på denna tidlösa klassiker, säger Polarbröds Jenny Jeppsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil