PR-kampanjar med smörgåstårta som vapen

Foto MostPhotos
Polarbröd firar 50 år som aktiebolag och gör det med en PR-kampanj som bygger på temat att göra smörgåstårtan till en svensk nationalrätt.

I samband med att Polarbröd i år firar 50 år som aktiebolag sjösätter man en kampanj för att göra smörgåstårtan till svensk nationalrätt. Även om vi har en lång rad populära maträtter så saknar Sverige en officiell nationalrätt, förklarar företaget bakgrunden till kampanjen.
– Genom att samla in de bästa recepten på smörgåstårta och uppmana människor att skriva under en namninsamling vill man ge liv åt en folkrörelse för att göra smörgåstårtan till Sveriges nya nationalrätt.

Richard Tellström, som är en av de främsta experterna på matkultur och måltidshistoria och en ”hired gun” i sammanhanget, menar att det finns mycket som talar för att just smörgåstårtan skulle vara en passande nationalrätt för Sverige. 

– Smörgåstårtan är verkligen en svensk nationalrätt. Passar perfekt när man vill uppmärksamma familje- och släkthögtider. Den kan fyllas med i princip vad som helst och kan därför med lätthet korsa sig med andra matkulturer. Dessutom går den utmärkt att göra vegetarisk/vegansk och på så sätt anpassas efter de flesta preferenser och dieter, säger Richard Tellström, mathistoriker och docent i måltidskunskap.

– För oss är smörgåstårtan den perfekta nationalrätten eftersom den har en rik historia, kan innehålla nästan vad som helst och förändras i takt med tiden. På så sätt är den alltid relevant och hänger med i mattrender och kan på ett naturligt sätt influeras av andra matkulturer. Vi ser fram emot att ta del av alla härliga recept på denna tidlösa klassiker, säger Polarbröds Jenny Jeppsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

Östenssons nya butik är invigd

Nu är invigningen av Hemköp Östenssons Folkungavallen genomförd och därmed har Linköping fått en ny modern livsmedelsbutik.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil