Nu kan du Svanen-märka förpackningen

Nu kan du Svanen-märka förpackningen
Illustration: Svanen
Miljömärkningen Svanen lanserar nu möjligheten att Svanen-märka även tryckta förpackningar som används i e-handeln, som en väg till sundare handel.

Miljömärkningen Svanen lanserar nu möjligheten att Svanen-märka även tryckta förpackningar som används i e-handeln, som en väg till sundare handel.

E-handeln fortsätter hela tiden att växa och kan nu få ett nytt volymryck i spåren av potentiella nya pandemirelaterade restriktioner.
Men en av flera baksidor är att ökad näthandeln skapar behov av mer förpackningsmaterial.

Antalet paket bedöms ha ökat med 30 procent under ett år och idag hanterar, som ett exempel, Postnord 200 000 hemleveranser per dag.
På ett år skickas cirka 50 miljoner paket i Sverige och det är enbart via Postnord, en av flera stora företag inom sektorn.

För att hjälpa till med att åtminstone göra näthandeln något mindre miljömässigt negativ ger nu Svanen möjlighet att få Svanen-märkta förpackningar för e-handeln.

– Det är bråttom att vända utvecklingen och bidra till en lägre klimatpåverkan och en mer cirkulär ekonomi. Så därför bör många fler tryckta material vara utformade för återvinning och leva upp till strikta klimat- och miljökrav, säger Christer Andersson som är produktspecialist hos Miljömärkning Sverige.

– Svanen är en av de mest heltäckande och avancerade märkningarna som ser till produktens hela livscykel, från råvara till tryckeriprocess och sedan tillbaka in i kretsloppet, så Svanens nya kriterier vägleder effektivt de företag i grafiska branschen som vill gå i bräschen för en mer hållbar utveckling, tillägger Andersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil