Nu vill fler handla lokalproducerat

Nu vill fler handla lokalproducerat
Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl. Foto: Sophie Håkansson

I en ny undersökning säger 35 procent av de svarande att coronaperioden har fått dem att bli mer intresserade av att köpa lokalt producerade varor.

35 procent av de som svarat i en ny undersökning har fått ett ökat intresse för att köpa lokalt producerade produkter i jämförelse med före pandemiutbrottet av Covid-19.
Ipsos har gjort undersökningen åt Orkla och dess hållbarhetsbarometer och 1 000 svenskar har svarat på frågorna.

– Svenskarna har i och med pandemin upptäckt vikten av både lokal livsmedelsproduktion och annan dagligvaruproduktion i Sverige. Beteendeutvecklingen är påtaglig, säger Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl.

Köpvanorna har förändrats på fler sätt i och med den pågående pandemin, med fler som jobbar hemma och med mer tid för hem och familj.
– Vi ser att frysta färdigrätter skjuter i höjden, framförallt växtbaserade alternativ. Svenskarna handlar även hygienprodukter i betydligt större utsträckning, och vi ser att hemmamyset gör att vi äter mer chips i tv-soffan, sammanfattar Cecilia Gannedahl.

Läs mer om trenderna efter corona i Butikstrender 1/2021

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Lidl Sverige utsett till Top employer

Lidl Sverige utsett till Top employer

Europeiska institutet Top employer har utsett Lidl Sverige till “Top employer Sverige”. Certifieringen bygger på en rad krav kring arbetsgivarfrågor.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.