Nu vill fler handla lokalproducerat

Nu vill fler handla lokalproducerat
Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl. Foto: Sophie Håkansson
I en ny undersökning säger 35 procent av de svarande att coronaperioden har fått dem att bli mer intresserade av att köpa lokalt producerade varor.

I en ny undersökning säger 35 procent av de svarande att coronaperioden har fått dem att bli mer intresserade av att köpa lokalt producerade varor.

35 procent av de som svarat i en ny undersökning har fått ett ökat intresse för att köpa lokalt producerade produkter i jämförelse med före pandemiutbrottet av Covid-19.
Ipsos har gjort undersökningen åt Orkla och dess hållbarhetsbarometer och 1 000 svenskar har svarat på frågorna.

– Svenskarna har i och med pandemin upptäckt vikten av både lokal livsmedelsproduktion och annan dagligvaruproduktion i Sverige. Beteendeutvecklingen är påtaglig, säger Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl.

Köpvanorna har förändrats på fler sätt i och med den pågående pandemin, med fler som jobbar hemma och med mer tid för hem och familj.
– Vi ser att frysta färdigrätter skjuter i höjden, framförallt växtbaserade alternativ. Svenskarna handlar även hygienprodukter i betydligt större utsträckning, och vi ser att hemmamyset gör att vi äter mer chips i tv-soffan, sammanfattar Cecilia Gannedahl.

Läs mer om trenderna efter corona i Butikstrender 1/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil