Kortköp ned fem procent i år

Konsumtion via kortköp som är cirka fem procent lägre än 201 års nivå. | Foto av Sandnes1970
Svensk korttransaktionsdata till och med 25 juli visar en konsumtion omkring fem procent under fjolårets nivå, skriver Swedbank i en färsk analys.

Svensk korttransaktionsdata visar enligt Swedbank och mätt till och med 25 juli en konsumtion via kortköp som är cirka fem procent lägre än 201 års nivå.
– Totala konsumtionen har legat ganska stabilt under de senaste veckorna på ungefär 5 procent under fjolårets nivå. Undantaget livsmedelsbutiker är konsumtionen ned något över 10 procent jämfört med för ett år sedan, skriver Swedbank.

Inom hotell och restauranger som sektor är konsumtionstrenden på uppåtgående, enligt Swedbanks analys.
Utvecklingen kan vara relaterad till flera faktorer, som coronakrisen i sig, en ökad oro utifrån pandemin eller att konsumenter väljer andra format för ekonomiska transaktioner än att använda kort, för att nu ta de mest troliga förklaringarna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil