Kortköp ned fem procent i år

Svensk korttransaktionsdata till och med 25 juli visar en konsumtion omkring fem procent under fjolårets nivå, skriver Swedbank i en färsk analys.

Svensk korttransaktionsdata visar enligt Swedbank och mätt till och med 25 juli en konsumtion via kortköp som är cirka fem procent lägre än 201 års nivå.
– Totala konsumtionen har legat ganska stabilt under de senaste veckorna på ungefär 5 procent under fjolårets nivå. Undantaget livsmedelsbutiker är konsumtionen ned något över 10 procent jämfört med för ett år sedan, skriver Swedbank.

Inom hotell och restauranger som sektor är konsumtionstrenden på uppåtgående, enligt Swedbanks analys.
Utvecklingen kan vara relaterad till flera faktorer, som coronakrisen i sig, en ökad oro utifrån pandemin eller att konsumenter väljer andra format för ekonomiska transaktioner än att använda kort, för att nu ta de mest troliga förklaringarna.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.