Juridiken i julhandeln

Årets julhandel förväntas trots coronapandemin gå starkt. För många handlare innebär julen också en välkommen boost av försäljning i alla kanaler, framför allt på nätet. Ökad försäljning innebär fler lyckade kundmöten men också fler frågor om juridiken i julhandeln. Vi har frågat konsumenträttsexperten Oscar Coronel och affärsjuristen Peder Lundgren, båda seniora jurister på Familjens Jurist, om vad som gäller och vad som är viktigt att tänka på som handlare i juletid.

Öppet köp och bytesrätt

Den kanske vanligaste frågan från stressade julkunder är om det finns öppet köp och i så fall hur länge det gäller. Till skillnad från vad många tror är varken öppet köp eller bytesrätt någon lagstadgad rättighet utan helt frivilligt för handlare att erbjuda sina kunder.

Det är vanligt att de flesta handlare av konkurrensskäl vill erbjuda standardtiden om trettio dagars öppet köp eller bytesrätt. Det är dock viktigt att komma ihåg att eftersom öppet köp är frivilligt så är det upp till dig som handlare att avtala med kunden om villkoren för det öppna köpet, eller för bytesrätten. Det står dig alltså fritt att avtala om att kvittot exempelvis måste sparas, eller att varan måste vara oöppnad, för att det öppna köpet ska gälla. Du kan själv välja att erbjuda längre öppet köp eller bytesrätt under juletid, men behöver alltså inte göra det, förklarar Oscar.

Ångerrätt

Det är inte ovanligt att både handlare och kunder blandar ihop öppet köp och ångerrätt. Ångerrätten är en lagstadgad rätt för kunden att utan någon särskild anledning ångra ett e-handelsköp, medan öppet köp är frivilligt att erbjuda.
Om du säljer varor på nätet har kunden som huvudregel en ångerrätt om 14 dagar från det att kunden fick hem varan. Det är alltså inget du som handlare kan avtala bort, förtydligar Peder.
Det är väldigt viktigt som handlare att lämna korrekt information om ångerrätten enligt de lagkrav som finns, annars kan kunden ha ångerrätt i upp till ett år och 14 dagar, och också ha rätt att få tillbaka hela köpesumman, trots att varan använts.
Inför julhandeln är det särskilt viktigt att se till att ångerrättsinformationen är korrekt, eftersom e-handeln i år förväntas stå för en större andel av julhandeln än tidigare, varnar Oscar.
Ångerrätten gäller dock inte alla varor. Bland annat är matkassar som körs ut regelbundet, livsmedel med kort hållbarhet och specialtillverkade produkter undantagna från ångerrätten. 

Presentkort

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt julklappar. Presentkort är då en enkel och smidig lösning för många. Ett presentkort är ett bevis på att kunden har ett krav mot handlaren på det belopp som står på kortet. Det är själva presentkortet som är beviset för kundens krav, och kunden bör därför behandla det som en värdehandling. Kunden har ingen rätt att få ett nytt presentkort om det tappats bort, men handlaren kan självklart erbjuda en sådan rätt om handlaren vill.
Det är du som handlare som bestämmer villkoren för presentkortet och ett vanligt villkor är exempelvis att det inte får bytas mot kontanter. Det är också du som handlare som bestämmer giltighetstiden för presentkortet. Om du inte skriver något om giltighetstiden gäller det i tio år från datumet det utfärdades, avslutar Oscar.

(Klicka på bilderna för maila frågor)

Oscar Coronel | Jurist/Kompetensansvarig Konsumenträtt
Peder Lundgren | Jurist/Kompetensansvarig Affärsjuridik

Fakta

Sveriges största juristbyrå – för privatpersoner och företagare 
Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik med drygt 350 anställda runt om i landet. Genom Företagarens Jurist erbjuder Familjens Jurist också rådgivning inom företagsjuridik till små och medelstora företag och deras ägare.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Lidl Sverige utsett till Top employer

Lidl Sverige utsett till Top employer

Europeiska institutet Top employer har utsett Lidl Sverige till “Top employer Sverige”. Certifieringen bygger på en rad krav kring arbetsgivarfrågor.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.