Många vill handla mer klimatsmart

Många vill handla mer klimatsmart
Foto: Orkla
Varannan svarande i en ny undersökning vill handla klimatsmart – men bara elva procent tittar efter klimatmärkningar när de handlar, enligt Orkla.

Varannan svarande i en ny undersökning vill handla klimatsmart – men bara elva procent tittar efter klimatmärkningar när de handlar, enligt Orkla.

Orkla i Sverige har låtit Sifo göra en undersökning kring hur vi handlar klimatsmart och vår attityd till olika delar av klimatsmarta inköp.
1 082 svenskar har gett sin syn i undersökningen och hälften av dem vill handla klimatsmarta livsmedel.

– Att så pass många vill handla klimatsmart är en verkligt positiv förändring som är glädjande att se. Det vi äter står för ungefär en tredjedel av hushållens klimatutsläpp vilket gör att du som individ verkligen har möjlighet att göra skillnad för klimatet genom att aktivt välja vad du äter, säger Agneta Påander, hållbarhetsdirektör hos Orkla i Sverige.

Varannan svarande – 49 procent – försöker handla matvaror med lågt klimatavtryck, enligt undersökningen.
Endast 14 procent av de som svarat säger att de inte alls tar hänsyn till klimatavtryck när de handlar mat.

– Vi livsmedelsföretag måste bli ännu bättre på att stärka konsumenters möjlighet att göra informerade val, vilket undersökningen visar att många vill. Vi måste bidra med verktygen och mer kunskap kring vad som faktiskt är klimatsmarta val, säger Agneta Påander.

41 procent av de svarande som handlar matvaror med lågt klimatavtryck utgår från sin egen kunskap och de uppfattningar man har.
Elva procent av dem tittar efter klimatmärkningar och 32 procent av de i undersökningen vill handla klimatsmart väljer ekologiskt för att hamna rätt.

– Det råder flera missuppfattningar kring vad som är klimatsmart och inte. Många tror till exempel att närodlat är lika med klimatsmart, men transporterna står generellt sett bara för cirka en tiondel av en matvaras totala klimatavtryck. Vad vi väljer att äta, och även hur maten är producerad, har störst påverkan på matens klimatavtryck. Men inte heller ekologiskt är per automatik mer klimatsmart, även om det såklart finns många andra positiva värden med att handla närodlat eller ekologiskt. Det enklaste sättet att äta mer klimatsmart är att äta mer grönt och att inte slänga någon mat, hävdar Agneta Påander.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Dansukker utökar sitt svenska sortiment

Dansukker utökar sitt ”Från Sverige”-märkta sortiment när Brun farin strö från oktober får det blågula märket på sin förpackning i dagligvaruhandeln.

Snabbleverantör snabbt i konkurs

Stockholms-baserade budföretaget Vembla har behövt ökat kapitaltillskott men slänger nu in handduken och har försatts i konkurs vid tingsrätten.

Färdigcyklat inne i en Ica-butik till

Ica Supermarket i Åkers Styckebruk, Strängnäs, har förbjudit elsparkcyklar inne i sin butik. Tidigare gjorde en Ica-butik i Östersund samma sak.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil