Så går julhandeln i år – kanske

Så går julhandeln i år – kanske
Foto: Mostphotos

Nu har den kommit – HUI researchs prognos för julhandeln. Eller rättare sagt ett påstående om att det kan bli rekordhandel eller en rejäl krasch.

Krasch eller rekord – julhandelns framgång avgörs av smitttspridning och kreativa lösningar
En julhandel styrd av smittspridning och kreativa lösningar och en julhanndel som är mer oviss än någon.

HUI research konstaterar att dess prognos i år får bli i form av tre scenarier där huvudscenariot är en knapp tillväxt men där det sämsta alternativt handlar om ett rejält bakslag för handeln.

– Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp, spekulerar HUI researchs vd Jonas Arnberg.

Coronapandemin fortsätter att ge detaljhandeln en extra injektion på grund av att mindre pengar spenderas på utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang.

Samtidigt har 2020 års julhandel fått kraftigt förändrade förutsättningar jämfört med tidigare år. I stora delar av Sverige avråder Folkhälsomyndigheten i skrivande stund från butiksbesök för annat än att handla mat eller apoteksvaror, och smittläget och restriktionerna framöver är mycket svårbedömda.

Hur årets julhandel faller ut kommer att bero på smittläge och restriktioner – men också till stor del på hur väl handlarna lyckas anpassa sig till den nya situationen.

– Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar. Vi kommer alldeles säkert fortsätta se nya innovationer och lösningar som underlättar handeln även i jul, säger Jonas Arnberg.

Eftersom vi kommer att fortsätta tillbringa ovanligt mycket tid inom välbekanta väggar hittas julhandelns vinnarbranscher i hemmet.

– Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt att julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat när vi inte vill besöka restauranger. Det skapar goda förutsättningar för en stark tillväxt i dagligvaruhandeln och andra hemrelaterade branscher som hemelektronik, möbler och heminredning, avslutar Arnberg.

Fakta/Tre prognoser om julhandeln

Scenario 1
 
Bygger på antagandet att handeln kan hålla öppet och att kunder upplever att det är säkert att vistas i butiker.

Dagligvaruhandel +7 procent
Sällanvaruköpshandel +4 procent
Total detaljhandel +5 procent

Scenario 2
Julprognosens huvudscenario som utgår från att konsumenter till viss del avstår från konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner, antingen kopplat till butiker, eller till följd av att vi träffar färre personer, exempelvis under jul och nyår.

Dagligvaruhandel +5 procent
Sällanköpsvaruhandel -2 procent
Totalt detaljhandel +1 procent

Scenario 3
Utgår från antagandet om mycket tuffa restriktioner och hög smittspridning, med många stängda butiker, låga maxtak på besökare i butiker och/eller nådda kapacitetstak inom e-handeln som följd.

Dagligvaruhandel +3 procent
Sällanköpsvaruhandel -22 procent
Total detaljhandel -12 procent

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil