Höjer prognosen men varnar för kostnader

Höjer prognosen men varnar för kostnader
Arlas vd Peder Tuborgh. Foto: Arla
Arla höjer prognos för koncernens tillväxt men samtidigt varnar man för hur snabbt stigande priser på olika varukategorier kommer att påverka Arla.

Arla höjer prognos för koncernens tillväxt men samtidigt varnar man för hur snabbt stigande priser på olika varukategorier kommer att påverka Arla.

Arlas intäkter under första halvåret 2021 ökade med 1,2 procent till 40,6 miljarder danska kronor, motsvarande 56 miljarder kronor.
Stor stabilitet har präglat marknaden och volymen mjölk har legat still i flera år för Arlas del.

Den omsättningsökning man ändå ser har kommit av höjda priser och av ökad försäljning inom egna varumärken, en del som har ökat med 5,6 procent under första halvåret.

– Under 2020 var tillväxten för våra strategiska varumärken exceptionell och det har fortsatt i år på flera europeiska marknader som levererat i den övre delen av våra förväntningar. Vi har starka positioner inom detaljhandeln och tar marknadsandelar, säger Arlas vd Peder Tuborgh i en kommentar till halvårsrapporten.

Samtidigt varnar Tuborgh för ett tuffare andra halvår 2021 med prisinflation efter pandemin som varningsflagga.
Tuborgh exemplifierar med att foderpriserna stigit med 13 procent första halvåret.
– Det sätter förstås extra press på jordbrukare som redan är belastade av de växande kraven från politiker och konsumenter, säger Tuborgh. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil